Hva
Samisk klesmerke som lager urban street wear inspirert av samisk kultur
Hvem
Live Moen Johannessen
Hanna Moen Reinsnes
Hvor
Alta
Oslo
Fagdisipliner
Motedesign
Merkevare-/identitetsdesign
Kultur- og bevaringsutvikling
To søstre fra Alta, Live Moen Johannessen og Hanna Moen Reinsnes, designer klær inspirert av samiske tradisjoner. Klærne og konseptet er plassert i en moderne kontekst, og kolleksjonen blir lansert som urban wear.
Ikke bare for suvenir- og museumsbutikker
De to så seg lei på at samisk design stort sett bare er å finne i suvenir- og museumsbutikker. De ville lansere noe helt nytt og vurderte at tiden var moden. Samisk kultur er i vinden, og flere omfavner sitt samiske opphav.
Både Live og Hanna har jobbet som artister og prosjektledere i kultur- og musikkbransjen, og har derfor et stort nettverk i miljøet. I prosessen med å skape Gobmi kunne de derfor trekke veksler på et helt team av fotografer, artister, modeller, designere og andre kreative folk for å nå ut i de rette kanalene.
Gobmi har i løpet av kort tid blitt et ettertraktet klesmerke, og har blitt nominert til en nasjonal hederspris, blitt plukket ut av en gründerakselerator og hentet inn millioner i folkefinansiering.
Samisk kultur til hele verden
Klesmerket er designet med ambisjon om å nå langt ut over Sápmis grenser. Hovedmålet er å fremme samisk kultur og la resten av verden bli kjent med denne unike kulturarven.
Søstrene har lagt stor vekt på at både produksjon og materialvalg skal være bærekraftig. De benytter blant annet reinskinn, noe som støtter den sårbare reindriften i nord. For å unngå unødig produksjon og forsendelser av prototyper, utformer designerne plaggene i 3D før de etter hvert sys opp.
I arbeidet med den første kolleksjonen av moderne basisplagg, har Gobmi fått hjelp av kunstneren og illustratøren Kamilla Triumf. Hun har designet et broderi som tar utgangspunkt i hornlua. Dette er et samisk hodeplagg som storsamfunnet la ned forbud mot på 1800-tallet, men som nå er på vei tilbake som en viktig identitetsmarkør.
Gründerne bak Gobmi satser nå videre. Med samiske tradisjoner og naturtilhørighet som kjerneverdi og drivkraft i arbeidet, vil de nå ut til unge, moteinteresserte mennesker over hele verden.
Juryen uttaler
Moderne design inspirert av samisk kultur er fellesnevneren for klærne fra Gobmi.
Vi i juryen synes det er gjort på en modig måte. Det er kjempespennende at unge designere går sammen om å løfte frem samisk kultur på en ny arena. Vi fryder oss over en kleskolleksjon som formidler historien og historier på en subtil, intelligent måte.
Gobmi – urban wear from Sápmi tildeles DOGA-merket nykommer fordi klesmerket lykkes i å kombinere samisk identitet med et trendy uttrykk for et kresent marked. Vi er spesielt imponert over kvalitetsplaggene av reinskinn, som er et godt eksempel på at innovativ klesdesign kan bidra til lokal verdiskapning og bærekraftig materialbruk.
Dette vil vi se mer av!
Design og arkitektur gir verdi
Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste forbilder, og viser hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.
Her er to grunner til at dette prosjektet er et forbilde:
Fremmer samisk kultur
Gobmi er skapt av to unge gründere med samisk opprinnelse. Gobmis hovedmål er å fremme samisk kultur og tradisjoner gjennom et trendy uttrykk som treffer et ungt, kresent marked.
Kutter tekstilsvinn
Gobmi bruker 3D-modelleringsverktøyet CLO3D for å utforme digitale versjoner av plaggene. Ved å jobbe på denne måten, unngår de unødvendig forsendelser og materialbruk knyttet til produksjon av vareprøver.