Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

NAVN PÅ PROSJEKT: Vestre Folk+Form

NAVN PÅ OPPDRAGSGIVER(E): Vestre As

NAVN PÅ UTØVER(E): Snøhetta Brand Design

Fagdisiplin: Visuell kommunikasjon, interiørarkitektur

Fra Vestre Folk+Form utstilling på DOGA august 2017. Foto: SNØHETTA / CALLE HUTH

En høyst vital syttiåring

Familiebedriften og bymøbelprodusenten Vestre ville markere sine første 70 år med en bok i to bind, som forteller historien om et norsk industrieventyr skapt av godt håndverk og god design. Boken ble lansert 24. august med fagseminar, åpning av utstilling, visning av jubileumsfilm og – selvfølgelig – en stor fest på kvelden.

Vestre Folk+Form – to bøker i slipcase. Foto: SNØHETTA / CALLE HUTH
Vestre Folk+Form – to bøker i slipcase. Foto: SNØHETTA / CALLE HUTH

Juryuttalelse

Det er flott å se når noen våger å ta den helt ut. Når de tør å være kompromissløse og kun være seg selv. Jubileumsutstillingen og boken fra Vestre er et slikt prosjekt. Her går de «all in» og ser seg verken til høyre eller venstre. Resultatet er en utstilling og en bok som skårer topp på nyskapning, form og gjennomføring, og som på en forbilledlig måte kommuniserer symbiosen mellom god design og godt håndverk, som har gjort Vestre til det de er i dag, og viser med all tydelighet at de er en vital syttiåring med sine kanskje beste år fremfor seg.

Involverte i prosjektet

Jan Christian Vestre, Vestre AS, oppdragsgiver/daglig leder

Kjetil Thorsen, Snøhetta, grunnlegger, partner

Henrik Haugan, Snøhetta, senior designer

Sofie Platou, Snøhetta, designer

Peter Girgis, Snøhetta, interiørarkitekt

Margit Tiedemann Ruud, Snøhetta, arkitekt

Pia Falk Lind, Snøhetta, senior prosjektleder

Håkon Harket, Forlaget Press, forlegger/daglig leder

Thor Arvid Dyrerud, Forlaget Press, redaktør

Renate Nedregård, forfatter av Vestre Folk+Form

Bonsak Schieldrop, Racecar, regissør

Terese Aalborg, Heisholt Inc, co-regissør, manus og konseptuell bistand

Erik Heisholt, Heisholt Inc, manus og konseptuell bistand

Peter Watz, Kroloftet, produksjon av utstillingselementer

Vidar Eriksen, Konsis Grafisk, trykking av utstillingselementer

Thomas Ek, Göteborgstryckeriet, ansvarlig for trykking av boken

Joakim Salberg, Nine Yards, prosjektleder event

Marcus Håkonsen, Nine Yards, daglig leder event