Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

NAVN PÅ PROSJEKT: Oslo-Filharmonien
NAVN PÅ OPPDRAGSGIVER(E): Oslo-Filharmonien
NAVN PÅ UTØVER(E): Neue Design Studio
Fagdisiplin: Visuell kommunikasjon, tjenstedesign

Logostruktur. Foto: Neue

Filharmonisk plussvariant

Oslo-Filharmonien er Norges ledende orkester med cirka 70 årlige konserter, primært i Oslo Konserthus, men også rundt om i Norge og i utlandet. I anledning 100-årsjubileet i 2019 ønsket de å fornye sin visuelle identitet til noe som var «både tidsriktig og tidløst», og som appellerte til yngre målgrupper så vel som dem på 60+. Med andre ord ingen enkel oppgave.

Omslagsmanér - sesongprogram. Foto: Neue
Omslag
Typografi - Beethoven-festivalen 2016. Foto: Neue
Foto: NEUE

Juryuttalelse

Det imponerer juryen at de med så enkle virkemidler greier å ikke bare fornye den visuelle identiteten, men også løse en kommunikasjonsutfordring. Dette er nemlig mer enn en visuell profil – det er et helt typografisk system som kobler orkester med gjesteutøvere, musikkstykker eller komponister på en svært snedig og elegant måte. De har ikke gått i fellen og gått emosjonelt og ekspressivt til verks, men tenkt nytt og innovativt rundt form og funksjon.

Resultatet er en renskåren og attraktiv identitet med ypperlig funksjonalitet, som er både streng og leken samtidig.

Involverte i prosjektet:

Erlend Tangen Istad, Neue Design Studio, digitalt ansvarlig, senior-designer
Øystein Haugseth, Neue Design Studio, senior-designer
Lars Håvard Dahlstrøm, Neue Design Studio, kreativ leder, senior-designer
Gørill Kvamme, Neue Design Studio, rådgiver
Alexander Beck, Vær så god, utvikler
Ingrid Røynesdal, Oslo-Filharmonien, administrerende direktør
Liv Beate Skavdahl, Oslo-Filharmonien, kommunikasjonssjef
Fred-Olav Vatne, Oslo-Filharmonien, nettredaktør