Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

Oppdragsgiver: Rema 1000 i Norge As

Utøver: Designit Oslo AS

Skisser

Foto: Designit

Klar, ferdig, Æ! 
 

Da REMA 1000 skulle lansere appen Æ, deres største digitale satsing noensinne, var det avgjørende at de ansatte var informerte, engasjerte og inspirerte. Like avgjørende var det at prosjektet var hemmelig frem til lanseringsdatoen. Så, hvordan få 11 000 mennesker til å ikke bare lære seg et nytt system på 16 timer, men også like det og anbefale det til andre? Dette var, i korte trekk, utfordringen Designit sto overfor. 

Skisse for Æ Onboarding-program.
Foto: Designit
Mennesker på lansering.
Foto: Cristian Søgaard

Juryens uttalelse

Æ go live utmerker seg ved et veldig helhetlig og gjennomarbeidet opplæringsmateriell og et design av opplæringseventen som rett og slett er imponerende. Kompleksiteten i utfordringen, med kravet om hemmelighold som litt ekstra piff, gjør denne oppgaven svært krevende, både med tanke på helheten i løsningen og med tanke på presisjonen i de enkelte prosessene og tiltakene. 11 000 ansatte er jo, kort sagt, 11 000 potensielle feilkilder. Så at de har greid å gjennomføre en så tvers gjennom helhetlig prosess, på så kort tid og med så gode resultater, er intet mindre enn en stor bragd, og det viser viktigheten av å fokusere på det menneskelige kontaktpunktet når man lanserer et nytt konsept. 

Det er også gledelig at en så stor næringslivsaktør som REMA 1000 bruker tjenestedesign for å skape bedre kundeopplevelser og økt salg – vi både håper og tror at vi vil se mer av denne type samarbeid i fremtiden. 

Prosjektgruppe

Agnete Enga, Designit, Strategic Design Director

Maria Björklund, Designit, Service Designer

Marte Viksmoen, Designit, Brand Experience Designer

Elizabeth Matre-Aas, Designit, Strategic Design Director

Kjersti Olsen Skrefsrud, Rema 1000, prosjektleder

Tove Solberg, Rema 1000, event

Rebecca Ophus, Rema 1000, kommunikasjonsrådgiver

Kaja Østbye Andresen, Rema 1000, kommunikasjonsrådgiver

Frederik Jahr, Rema 1000, HR & e-læaring

Ann-Kristin Pettersen, Rema 1000, kampanje & marked

Alistair Cheyne, Stir, Motion Designer