Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Metoder

Målgruppe

Alle

  • metoden er best egnet til å forstå systemer, fysiske områder og tjenester

Tidsbruk

2 timer

Antall deltakere

2–20

Medvirkningsnivå

Nivå 2: Innhenting av informasjon

To jenter står ved luftetårnet på Sørenga. Den ene står i bakgrunnen rett ved tårnet, den andre litt lenger foran. Den fremste har rødt skjerf og svart jakke. Bakken er brun jord, himmelen er høy og blå.
Gå i andres sko lar deg kjenne på kroppen hvordan et sted eller en utfordring oppleves for andre mennesker.
Foto: Sverre Chr. Jarild

Mål med metoden

Mens hvilken som helst undersøkelsesmetode kan hjelpe deg å bedre forstå andre mennesker og deres behov, tvinger denne metoden deg til å utføre en oppgave eller aktivitet som en annen person – og gjennom dette erfare denne personens opplevelse. I praksis kan dette bety å utføre en oppgave eller gjøre en aktivitet for eksempel uten egnet utstyr eller uten å kunne gå, se eller høre. Hvis du forstår litt av andres motivasjoner, vil du bedre kunne se behovene deres. Uavhengig av øvelsens omfang, vil denne erfaringen hjelpe deg til å ta bedre beslutninger.

Gjennomføring

  1. Velg konkrete oppgaver å gjennomføre.
  2. Utfør hver aktivitet så realistisk som mulig.
  3. Legg merke til funnene dine underveis.
  4. Metoden kan også gjennomføres som en dialog mellom dem som deltar som aktører og obervatører. 

Tips og triks

Du kan bruke for eksempel rullestol, bind for øynene eller øreklokker som hjelpemidler i simuleringen. Gå fullt og helt inn for oppgaven, og ikke gi opp for tidlig. Spør en annen om å være observatør og hjelpe til å filme eller skrive notater.

Last ned utskriftsvennlig PDF >>

Forberedelser

  • Bestem hvilken opplevelse du vil gjenskape.
  • Bestem hvilke oppgaver og aktiviteter du skal utføre.
  • Samle inn det som trengs for å gjennomføre en simulering.
  • Identifiser det beste stedet for å utføre simuleringen.
  • Få de nødvendig tillatelser og tilganger.

Utstyr

  • Notatblokk
  • Skrivesaker
  • Videokamera
  • Hjelpemidler for simulering

Dokumentasjon

  • Ta notater og eventuelt video underveis.