Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Brukersentrert innovasjon
Til toppen

Brukersentrert innovasjon øker lønnsomheten

Brukersentrert innovasjon skaper bedre produkter og tjenester, mer fornøyde brukere og høyere inntekter. Apple har demonstrert kraften i det. McKinsey har dokumentert verdien. Mange norske ledere er positive. Likevel har vi mye å gå på når det gjelder å hente ut verdien fra brukerorientert innovasjon.

Å fokusere på brukeren i innovasjonsarbeid lønner seg. Virksomheter som er ledende på design og fokuserer på brukeren har større vekst og bedre lønnsomhet enn andre bedrifter.

designdrevet innovasjon illustrasjon

En McKinsey-studie av 300 virksomheter på tvers av bransjer og land viste at bedriftene som var ledende på design og en brukersentrert tilnærming til innovasjon hadde en årlig vekst som var tre ganger så høy som gjennomsnittet i sin bransje. Over en femårsperiode leverte de beste virksomhetene en avkastning til aksjeeierne som var nesten dobbelt så høy som gjennomsnittet.

Hvordan er det mulig? Hva er det design og brukersentrering tilfører disse bedriftene? 

  • Dyp kundeinnsikt skaper bedre produkter og tjenester
  • Fornøyde kunder betaler mer og blir lenger
  • Involvering av brukere gir redusert risiko

Kjært barn har mange navn. Brukersentrert innovasjon har mange fellestrekk med design thinking. Vi i DOGA pleier å kalle denne måten å jobbe på for designdrevet innovasjon.

Brukerorientering lønner seg

Dyp kundeinnsikt skaper bedre produkter og tjenester. Brukersentret innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og avdekker ofte behov og muligheter som er skjult for konkurrentene. Dette er avgjørende for å utvikle nyskapende produkter og løsninger som kan skille bedriftens tilbud fra konkurrentenes. Innsikten fører ofte til at bedrifter treffer bedre på kundenes behov. Det gir høyere kundetilfredshet, høyere salg, mindre frafall og bidrar til økte markedsandeler. En fornøyd kunde vil også lettere anbefale dine tjenester til andre.

Fornøyde kunder betaler mer og blir lenger. Produkter som møter kundebehov gjør det også lettere å ta mer betalt enn konkurrentene. Godt designede produkter og tjenester er ofte høyere priset. Det gir i sin tur høyere inntektsvekst enn konkurrentene. Bedrifter som konsistent og over tid treffer godt på målgruppenes behov oppnår høy lojalitet til merkevaren.  Dette fører til høyere gjenkjøp, mindre frafall, økte inntekter og økte markedsandeler.

Involvering av brukere gir redusert risiko. Når brukerne er involvert gjennom hele utviklingsløpet kan man prioritere mer effektivt og unngå unødvendige funksjoner og prosesser. Da tar man samtidig bort unødige kostnader. Hyppig testing med kunder gir også gode muligheter for å justere produkter og tjenester før lansering. Sjansen for mislykkede produkter og tjenester blir vesentlig mindre.

CASE

Før tok det Oslo universitetssykehus opp til tre måneder å fortelle pasienten om kulen i brystet var kreft eller ikke. Ved hjelp av brukersentrert innovasjon ble ventetiden redusert med hele 90 prosent. Nøkkelen lå i å organisere sykehuset rundt pasienten, i stedet for å organisere pasienten rundt sykehuset. Andreas Moan, daværende prosjektdirektør ved Oslo universitetssykehus, understreker at prosjektet hadde positive effekter ut over redusert ventetid. Pasientens første møte ble bedre, henvisningen ble bedre, logistikken internt på sykehuset ble bedre. Kvalitet sprer seg som ringer i vann ut fra dette prosjektet.

67% av ledere mener design vil styrke bedriftens resultat, mens kun 19% svarer at design er sentralt og styrende i virksomheten viser DOGA-undersøkelse (2017).

kaffe presskanner illustrasjon

McKinsey skriver i sin rapport at den aller beste måten å finne ut om design og en brukerdrevet tilnærming tilfører verdi, er å sette i gang. La ditt neste innovasjonsprosjekt bli et designprosjekt!

Les alle artiklene om design thinking

Hva er design thinking? 
Hva krever en designprosess av virksomheten din? 
Se eksempler på design thinking

Gå til guide for design thinking