Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

Hva

En sømløs hjemleveringstjeneste for matvarer

Hvem

Oda

Hvor

Oslo

Fagdisipliner

Tjenestedesign

Designledelse

Oda (tidl. Kolonial.no) ble de første årene oppfattet som en modig, men ufarlig konkurrent til de etablerte dagligvarekjedene. Dette har endret seg drastisk gjennom koronakrisen. Da Norge stengte ned, trappet Oda kapasiteten opp, og leverte mat på en trygg måte til tusenvis av mennesker som var i karantene eller av andre grunner unngikk butikken. Markedet for hjemlevering tok for alvor av, og 2020 ble året forretningsmodellen til Oda – som allerede var i vekst – virkelig kom til sin rett.

Setter kunden i sentrum 

Erkjennelsen av at produktene de leverer er de samme som kunden kan kjøpe i andre matvarebutikker, har ført til at Oda fra første stund har satt kundeopplevelsen i sentrum.

Og denne tilnærmingen har gitt resultater: for tusenvis av familier er Oda en tjeneste som får en travel hverdag til å gå opp. De faste kundene sier at de spiser sunnere og sparer både tid og penger ved å handle hos Oda. Nær 90 prosent av kundene oppgir at de ville bli «ekstremt skuffet» dersom ODA la ned.

iOS App for Kolonial.no hjemlevering
Foto: Åsmund Holien
Kolonial.no hjemlevering el-varebil
Foto: Åsmund Holien

Suksess gjennom designledelse

Det er med andre ord ingen tvil om at kundene elsker tjenesten. Oda tror selv at suksessen primært skyldes tre faktorer som alle er typiske kjennetegn på god designledelse:

  • Kunden i sentrum. En designdrevet kultur der god kundeopplevelse som viktigste verdi.
  • Tverrfaglige team. Autonome og kryss-funksjonelle team av designere, utviklere, analytikere og ledere, med tillit og myndighet til å forbedre og bygge videre på tjenesten basert på kundens behov.
  • Kontinuerlig forbedring. Kort vei fra tilbakemelding til forbedring, muliggjort av tett samarbeid mellom utviklingsteamene og de som møter kundene, nemlig sjåfører og kundeservice.

Der andre selskaper ofte konstruerer egne innovasjonsavdelinger som utvikler ideer og konsepter som så må «selges inn» internt, har Oda innovasjon og designledelse integrert i hele virksomheten. De viser at det er mulig å designe en tjeneste som er elsket av kundene, er samfunnsnyttig og også økonomisk lønnsom.

Juryens uttalelse

Oda er et svært godt eksempel på hvordan god designledelse skaper verdier. Ved å konsentrere virksomheten om kundeopplevelsen i alle ledd, står de bak en nyskapende forretningsmodell som er blitt skole for de etablerte aktørene i dagligvarebransjen. De er modige og nytenkende, og vi kan ikke annet enn å la oss imponere over viljen deres til å utfordre «goliatene» i bransjen.

Oda tildeles DOGA-merket for design og arkitektur fordi de så tydelig viser hvordan designledelse kan og bør integreres i virksomheten. Oda står frem som en moderne og fremtidsrettet aktør i dagligvarehandelen. Borte er stempelet som en liten nisjeaktør, og det er all grunn til å tro at Oda har en lys fremtid foran seg i en bransje som blir stadig mer digital.

Kolonial.no hjemlevering el-varebil på veien
Foto: Åsmund Holien
Jean Louis Monteil, Baker for Kolonial.no & Korn AS
Foto: Partner Studio AS

Design og arkitektur gir verdi

Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.

Her er tre gode grunner til at dette er et godt eksempel:

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.