Totalt 26 mottakere ble tildelt utmerkelsen onsdag 22. januar under DOGA-dagen 2020.
Se vinnere av DOGA-merket 2019 >>
– DOGA-merket for design og arkitektur løfter fram de beste prosjektene og viser hvordan design og arkitektur bidrar til innovasjon og verdiskaping i Norge, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA), påpeker at DOGA-merket er den største og viktigste tverrfaglige prisen som deles ut til design- og arkitekturprosjekter i Norge. Han forteller at kriteriene for å få DOGA-merket er svært strenge, og er full av lovord om årets mottakere.
– Det har vært en enorm bredde i årets søknader, samtidig som vi har lagt lista høyere enn noen gang før. De beste design- og arkitekturprosjektene er de som svarer på konkrete samfunnsutfordringer, sier Tor Inge Hjemdal i DOGA.
Innovativt sykkelhotell
Oppegård er en av kommunene som har forpliktet seg til å jobbe aktivt for å få flere innbyggere til å velge sykkel fremfor bil i hverdagen. Det mest synlige tiltaket er et uvanlig og smart sykkelhotell ved Rosenholm togstasjon.
Oker Arkitektur har stått for utformingen av sykkelhotellet, som knytter seg til eksisterende infrastruktur i området ved hjelp av ramper og gangveier. Material- og fargebruk er inspirert av jernbanens estetikk, og hotellet er lagt under Rosenholmbrua. Et område som ellers ville ligget brakk utnyttes nå på en innovativ måte.
Juryen mener sykkelhotellet er et eksempel til etterfølgelse når det kommer til hvordan ubrukte byrom kan utnyttes:
«Sykkelhotellet på Rosenholm stasjon er veldig fint gjort både med tanke på plasseringen under broen og med tanke på at man har skapt et vakkert element med et nesten skulpturelt uttrykk. Muligheten er godt sett og løsningen er smart tenkt. Dette bør være et eksempel til etterfølgelse når det gjelder hvordan man kan ta utnytte ubrukte byrom på nye, smarte måter,» skriver juryen.
Fra glemsel til glede langs elva
Det vanker også utmerkelse på Bymiljøetaten, som sammen med Norconsult har utviklet en grønn lunge langs Akerselva; Nedre Foss bypark.
Området mellom Kuba og Nedre Foss gård var i mange år preget av forfall og glemsel. Bymiljøetaten ønsket å fylle området med gode fellesrom og aktiviteter, til glede for byens befolkning.
Våren 2017 stod et mangfoldig parkområde klart til bruk, med lekeplass, elvepromenade, tribune og fisketrapp.
I sin vurdering legger juryen spesielt vekt på at byparken løser flere behov på én gang:
«Ved å videreføre gangveien har de tilgjengeliggjort og aktivisert en ny del av byen og skapt et attraktivt byrom for mange typer aktiviteter. Prosjektet er gjennomført med innsikt og respekt for området, noe som eksempelvis kommer frem ved at de har beholdt en murvegg med graffiti fra parkens nære fortid. Dette er, etter vår mening, et svært godt og sympatisk prosjekt,» uttaler juryen.
Tang på middagsbordet
Austevoll Seaweed Farm er en av Norges aller første tangdyrkere. Sammen med mesterkokk og Bocuse d’Or-vinner Ørjan Johannessen har de utviklet fire forskjellige tangprodukter.
Men hvordan får du folk til å plukke med seg tang når de handler middag? Jo, du behøver en visuell identitet som pirrer nysgjerrigheten. Tangdyrkerne på Austevoll koblet på designbyrået Kind Conceptual Branding for å utvikle et designkonsept for Flyt Seaweed-serien sin.
Designerne hentet inspirasjon fra tangens biologiske struktur for å lage en unik visuell identitet for Flyt Seaweed. Hvert produkt i serien har sitt eget organiske symbol, og bak dette symbolet finner vi informasjon om når tangen ble høstet, hvem som står bak og ikke minst inspirerende tangoppskrifter fra mesterkokk Johannessen.
Juryen mener designkonseptet bak Flyt Seaweed er tidløst, helhetlig og nyskapende, og legger til at det er forfriskende med et norsk eksportprodukt som verken støtter seg på troll eller midnattssol.
«Designerne har så å si dykket ned i tareskogen for å høste inspirasjon, og har kommet opp med et tidstypisk og organisk designkonsept som også er god historiefortelling. Konseptet holder et høyt estetisk nivå; det er hardt og renskåret, men samtidig vennlig og appetittvekkende,» står det i jurykjennelsen.
Bomring gav bussboom
Høsten 2018 åpnet bomringen på Nord-Jæren, noe som gjorde at flere jærbuer parkerte bilen og satt seg på bussen. I løpet av fjorårets første halvår økte antall bussreiser i Nord-Jæren med 14 prosent sammenlignet med samme periode året før.
Med både flere og nye passasjerer på bussen, så mobilitetsleverandøren Kolumbus behovet for å bygge en kultur for gode reiseopplevelser i den nye bomringen. Det faktum at Kolumbus verken eier busser eller ansetter bussjåfører, bare understreket behovet for å skape noe man kunne samles om.
Allerede høsten 2017 var EGGS design i gang med en tjenestedesignprosess sammen med Kolumbus og Norgesbuss. Den resulterte i KULtur, et program med både teori og praktiske elementer som skal bygge tillit, lojalitet og samhold mellom selskaper, sjåfører og passasjerer.
Juryen uttaler at KULtur er et godt eksempel på hvordan designmetodikk kan bidra til verdiskaping på flere plan.
«Dette fremstår som en svært god og gjennomarbeidet prosess som har engasjert ledelse og sjåfører på tvers av kontrakter og selskaper. Juryen lar seg imponere av grundigheten og evnen til å gjennomføre en prosess på deltakernes premisser. Her er det prosessen som er «produktet», og i så måte er produktet nyskapende i tillegg til at det har gitt målbare resultater,» heter det i juryuttalelsen.
Mer bærekraft og tverrfaglighet
DOGA-merket, som tidligere het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter i forbindelse med DOGA-dagen. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier. Både bærekraft og tverrfaglighet er noe som går igjen hos veldig mange av de som mottar DOGA-merket i år.