Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Norsk design

Norwegian Presence er en utstilling som viser frem det beste fra Norges designtalenter og møbel- og interiørprodusenter.

Verdens viktigste

Designuken i Milano regnes som verdens viktigste arena for design, med over 500 000 besøkende.

Designeksport

Utstillingen skal nå ut internasjonalt med det beste av norsk design og skape eksportmuligheter for bransjen.

Samarbeid

DOGA samarbeider med UD, Innovasjon Norge, Oslo Design Fair, Norges sjømatråd og Den norske ambassaden i Roma.

Norwegian Presence har siden oppstarten i 2015 brakt norske designere og produsenter sammen for å få mer synlighet og gjennomslagskraft under den årlige designuken i Milano – verdens viktigste møteplass for design- og møbelbransjen. 

Blant tusenvis av merkevarer og utstillere fra alle verdens land er det stor konkurranse om oppmerksomheten. Det å gå flere sammen om å fremme norsk design har vært en vellykket strategi.  

Matter-by-Norwegian-Presence_Chair,-Kinn-by-Vestre_Aluminium-by-Hydro_Bench,-Vride-by-Anna-Maria-Øfstedal-Eng_web.jpg
Utstillingen MATTER by Norwegian Presence viser frem ti norske designere og åtte produsenter for et internasjonalt publikum. Stolen Kinn er designet av Anderssen & Voll for Vestre, og er laget av kortreist furu og resirkulert aluminium. Skrapmetallet og podiet er en del av utstillingsdesignen i aluminium fra Hydro. Benken Vride er tegnet og utformet i ask av Anna Maria Øfstedal Eng.
Foto: Sara Angelica Spilling
Matter by Norwegian Presence, Flower tray, Mare 2022 by Tron Meyer, Candelabra, Nunatak by Nedre Foss, Aluminium by Hydro, powdered-coated by Jotun
Mare-fatet av Tron Meyer og Nunatak-kandelaberen fra Nedre Foss er blant objektene som blir behørig stilt ut på pulverlakkerte aluminiumspodier fra Hydro. Gulfargen Matter er laget spesielt til årets utstilling av Jotun, som også har stått for pulverlakkeringen.
Foto: Sara Angelica Spilling

– Samarbeidet har vært en stor suksess, og den norske utstillingen er nå internasjonalt anerkjent som en merkevare i seg selv, kjennetegnet av høy kvalitet, spennende design og interessante samarbeid, pakket inn i en estetisk tiltalende form, forteller Cecilie Molvær Jørgensen, prosjektleder i DOGA for Norwegian Presence 

– Og, ikke minst – et sterkt fokus på bærekraft og sirkulærøkonomi, norske naturressurser og det norske verdigrunnlaget. 

Årets utstilling er kuratert og designet av duoen Kråkvik & D'Orazio, som har hatt materialitet som utgangspunkt for årets utvalg. 

Opplevelsen av god design er ofte knyttet til hvordan produktet ser ut og, viktigst av alt, hvordan det føles; overflaten og taktiliteten til håndskåret tre, polert stein eller mykspunnet ull. Med årets utstilling ønsket vi å studere Norges naturressurser og muligheten for en mer miljøvennlig fremtid, sier Jannicke Kråkvik. 

– Inngående kunnskap om våre naturressurser baner vei for en fremtidsrettet industri og nye muligheter.

 
Matter by Norwegian Presence Chair Name TBA lacquered pine design Sverre Fehn, 1964, Fjordfiesta
I Milano lanserer Fjordfiesta et utvalg møbler av den anerkjente norske arkitekten Sverre Fehn (1924–2009). Møblene ble opprinnelig designet for spesifikke hus og villaer, og dette er første gang hans møbler blir gjort tilgjengelig for et bredere publikum.
Foto: Sara Angelica Spilling
Matter by Norwegian Presence Edvin Klasson Python lamp cork, laser-sintered nylon
Edvin Klassons prototype av en lampe er en slags variant av den tradisjonelle oppslagstavlen. Lampen er av fornybar og biologisk nedbrytbar kork, der man kan feste notater, meldinger, fotografier og andre minner. Klassons mål er å finne en produsent for lampen.
Foto: Sara Angelica Spilling

Skal øke eksporten 

Både regjeringen ved næringsminister Jan Christian Vestre, og norske ferdigvareprodusenter har et ambisiøst mål om å øke eksporten med 50 prosent innen 2030. Norwegian Presence er ett av virkemidlene for å nå dette målet, blant annet gjennom å synliggjøre norsk design- og ferdigvareindustri internasjonalt og bygge Norges omdømme som en spennende og attraktiv designnasjon. 

Flytter til Brera 

Etter to år uten fysisk utstilling som følge av Covid-19, vil norsk design igjen være på plass under designuken i Milano i juni. Rammen rundt er det spektakulære lokalet Galleria Milano i bydelen Brera – et viktig sentrum for design og kreativitet.  

– I 2022 flytter vi utstillingen til designukens mest attraktive utstillingsområde, Brera, og med det hever vi utstillingens ambisjonsnivå og profesjonalitet ytterligere, forteller Cecilie Molvær Jørgensen. 

Matter by Norwegian Presence Assortment of woolen fabrics Gudbrandsdalen Uldvarefabrik
Gudbrandsdalens Uldvarefabrik er en av åtte produsenter som deltar i årets Norwegian Presence-utstilling. De viser frem en nøye utvalgt samling av sine unike ullstoffer.
Foto: Sara Angelica Spilling
Matter by Norwegian Presence, Pettersen & Hein, Offcut chair douglas fir
Offcut 1 Chair av Pettersen & Hein. Stolen er laget av avkapp fra produksjon av parkettgulv.
Foto: Sara Angelica Spilling

Rene norske naturmaterialer

Årets utstilling har fått navnet MATTER by Norwegian Presence – et navn som reflekterer utstillingens fokus på norske råvarer og rene, naturlige materialer. Publikum vil bli kjent med objekter av ti norske designere som alle bruker materialer som stein, tre og aluminium i arbeidene sine.

I tillegg presenteres de åtte merkevarene Fjordfiesta, Minus, Nedre Foss, Vestre, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Hydro, Jotun og Lundhs, som alle viser vei i det grønne skiftet gjennom sine valg av naturmaterialer og innovative, mer bærekraftige produksjonsmetoder. 

En utstilling å være stolt av

Administrerende direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal, er imponert over nivået og gleder seg til å vise verden de norske talentene: 

– En helt ny generasjon – og med den et nytt sett med ideer – har kommet inn på den norske designscenen de siste årene. De er mer eksperimentelle, mer lekne og mer miljøbevisste. Disse ti unge talentene, sammen med de fremtidsrettede norske produsentene som også er med, er dette en utstilling Norge virkelig kan være stolt av å vise frem, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.  

Toppbilde: Poppy Lawmans Brent-bord og Vannfall-muggen av Jin Kuramoto for Nedre Foss skal fange internasjonal oppmerksomhet i Milano i juni. 

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.