Etter to år med pandemi går teppet nok en gang opp på verdens viktigste designscene, Milan Design Week. Igjen har DOGA samlet et stjernelag av Norges mest spennende formgivere og møbelprodusenter til en felles utstilling: Norwegian Presence kan oppleves i Milano 7.–12. juni.
Foto: Sara Angelica Spilling
Norsk design
Norwegian Presence er en utstilling som viser frem det beste fra Norges designtalenter og møbel- og interiørprodusenter.
Verdens viktigste
Designuken i Milano regnes som verdens viktigste arena for design, med over 500 000 besøkende.
Designeksport
Utstillingen skal nå ut internasjonalt med det beste av norsk design og skape eksportmuligheter for bransjen.
Samarbeid
DOGA samarbeider med UD, Innovasjon Norge, Oslo Design Fair, Norges sjømatråd og Den norske ambassaden i Roma.
Norwegian Presence har siden oppstarten i 2015 brakt norske designere og produsentersammen for å få mer synlighet og gjennomslagskraft under den årlige designuken i Milano – verdens viktigste møteplass for design- og møbelbransjen.
Blant tusenvis av merkevarer og utstillere fra alle verdens land er det stor konkurranse om oppmerksomheten. Det å gå flere sammen om å fremme norsk design har vært en vellykket strategi.
– Samarbeidet har vært en stor suksess, og den norske utstillingen er nå internasjonalt anerkjent som en merkevare i segselv, kjennetegnet av høy kvalitet, spennende design og interessante samarbeid, pakket inn i en estetisk tiltalende form, forteller Cecilie Molvær Jørgensen, prosjektleder i DOGA for Norwegian Presence.
– Og, ikke minst –et sterkt fokus påbærekraft og sirkulærøkonomi, norske naturressurser og det norskeverdigrunnlaget.
Årets utstilling er kuratert og designet av duoen Kråkvik & D'Orazio, som har hatt materialitet som utgangspunkt for årets utvalg.
– Opplevelsen av god design er ofte knyttet til hvordan produktet ser ut og, viktigst av alt, hvordan det føles; overflaten og taktiliteten til håndskåret tre, polert stein eller mykspunnet ull. Med årets utstilling ønsket vi å studere Norges naturressurser og muligheten for en mer miljøvennlig fremtid, sier Jannicke Kråkvik.
– Inngående kunnskap om våre naturressurser baner vei for en fremtidsrettet industri og nye muligheter.
Skal øke eksporten
Både regjeringen ved næringsminister Jan Christian Vestre, og norske ferdigvareprodusenter har et ambisiøst mål om å øke eksporten med 50 prosent innen 2030. Norwegian Presence er ett av virkemidlene for å nå dette målet, blant annet gjennom å synliggjøre norsk design- og ferdigvareindustri internasjonalt og bygge Norges omdømme som en spennende og attraktiv designnasjon.
Flytter til Brera
Etter to år uten fysisk utstilling som følge av Covid-19, vil norsk design igjen være på plass under designuken i Milano i juni. Rammen rundt er det spektakulære lokalet Galleria Milano i bydelen Brera – et viktig sentrum for design og kreativitet.
– I 2022 flytter vi utstillingen til designukensmest attraktive utstillingsområde, Brera, og med det hever vi utstillingens ambisjonsnivå ogprofesjonalitet ytterligere, forteller Cecilie Molvær Jørgensen.
Rene norske naturmaterialer
Årets utstilling har fått navnet MATTER by Norwegian Presence – et navn som reflekterer utstillingens fokus på norske råvarer og rene, naturlige materialer. Publikum vil bli kjent med objekter av ti norske designere som alle bruker materialer som stein, tre og aluminium i arbeidene sine.
I tillegg presenteres de åtte merkevarene Fjordfiesta, Minus, Nedre Foss, Vestre, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Hydro, Jotun og Lundhs, som alle viser vei i det grønne skiftet gjennom sine valg av naturmaterialer og innovative, mer bærekraftige produksjonsmetoder.
En utstilling å være stolt av
Administrerende direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal, er imponert over nivået og gleder seg til å vise verden de norske talentene:
– En helt ny generasjon – og med den et nytt sett med ideer – har kommet inn på den norske designscenen de siste årene. De er mer eksperimentelle, mer lekne og mer miljøbevisste. Disse ti unge talentene, sammen med de fremtidsrettede norske produsentene som også er med, er dette en utstilling Norge virkelig kan være stolt av å vise frem, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
Toppbilde: Poppy Lawmans Brent-bord og Vannfall-muggen av Jin Kuramoto for Nedre Foss skal fange internasjonal oppmerksomhet i Milano i juni.
Mer om designerne, produsentene og objektene
Har du spørsmål?
Ta kontakt på telefon eller e-post.
Cecilie Molvær Jørgensen
Seniorrådgiver I Designdrevet næringsutvikling og priser