Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Rett problem

Designdrevet innovasjon dreier seg om å finne det rette problemet, før du løser det riktig.

Brukerfokus

Designdrevet innovasjon handler om å sette brukeren i sentrum og løse virkelige problemer for virkelige mennesker.

Tverrfaglig

Designdrevet innovasjon er en systematisk prosess for samarbeid der vi bruker hverandres styrker og fag for å belyse alle sider.

Læringssløyfer

Designdrevet innovasjon finner de beste løsningene ved å teste skisser og prototyper på de som skal bruke dem.

– Det har vært litt som å overbevise noen til å ta tran. De fleste er enige om at det er smart, men det er jo egentlig litt pyton, sier designdirektør Frederik Hansen i Laerdal Medical, som sammen med kollegene sine mottok DOGA-merket for CPR Race i 2018.

CPR Race er et livredningskurs, som lar deltakere konkurrere mot hverandre i hjerte- og lungeredning. Dukken er koblet til en app, som viser deltakernes bevegelser på en skjerm. En million mennesker over hele verden har så langt gjennomført kurset siden lanseringen i 2018.

Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet næringsutvikling ved DOGA, mener CPR Race er et ypperlig eksempel på hvordan designdrevet innovasjon setter brukeren i fokus.

– Det er ikke nødvendigvis gøy å lære hjerte- og lungeredning. Laerdal Medical har klart å skape en attraktiv tjeneste der brukerne lærer noe. Det har de fått til fordi de tar brukerne på alvor, sier hun.

Testet i tidlig fase – brukerne formet produktet

Én av tjue vil en gang i livet være i en situasjon der de trenger ferdigheter innen hjerte- og lungeredning. Alle vet det er lurt å kunne, men hvordan få folk til å faktisk lære seg det?

For å komme med en god løsning, må du først forstå problemet godt – det er det som er utgangspunktet for designdrevet innovasjon. Ved å involvere brukerne i en tidlig fase øker du også sjansene for å løse det rette problemet.

Designsjef i Laerdal Frederik Hansen.
– Design handler om å få ned risikoen, og da må man teste produktet og stille spørsmål fra start slik at man finner ut av hva det er brukerne trenger. Den største smellen mange går på er å finne en fantastisk løsning på feil problem, sier designdirektør Frederik Hansen i Laerdal Medical.
Foto: Willy Nikkers

Det er slik CPR Race ble til: Gjennom mye prøving og feiling, iterasjoner og prototyper – i tett dialog med potensielle brukere. Målet er å minimere dødsfall som følge av hjertestans, som tar fem millioner liv hvert eneste år.

Produktet har gått gjennom flere utviklingsfaser.

– I begynnelsen var CPR Race et individuelt spill uten motspillere, men vi forstod raskt etter at vi testet produktet på målgruppen, at konkurranse-elementet måtte med. Det var det som engasjerte folk, sier han – og mener det er viktig å være fleksibel og nysgjerrig i en slik prosess.

– Design handler om å få ned risikoen, og da må man teste produktet og stille spørsmål fra start slik at man finner ut av hva det er brukerne trenger. Den største smellen mange går på er å finne en fantastisk løsning på feil problem, sier han.

– Designerne tenker brukerstyrt, det sitter i ryggraden

Anne Elisabeth Bull tror denne holdningen er avgjørende for å utvikle inkluderende og suksessrike produkter.

– Tjenester er til for mennesker. Hvis du ikke snakker med disse menneskene og kun fokuserer på teknologi og økonomi, får du ikke det beste resultatet, sier hun.

For Frederik Hansen og Laerdal Medical er brukerstyrt innovasjon og tverrfaglighet en selvfølge. Laerdal Medical utvikler prosjektene sine i tverrfaglige team, der tech, business og design samarbeider på tvers.

– Sånn sett jobbet vi ikke noe annerledes med CPR Race enn med de andre produktene våre. Designerne tenker brukerstyrt, det sitter i ryggraden, forteller Hansen.

– Laerdal har vært design-ledende i veldig mange år, og er et forbilde for mange andre sektorer. Det å involvere designere og brukere tidlig i prosessen gir mye større grad av treffsikkerhet, sier Anne Elisabeth Bull.

Deltakere på hjerte- og lungeredningskurs.
I arbeidet med CPR Race, har en viktig del av designprosessen vært å finne løsninger som gjør det lystbetont å gjennomføre kurset. Bildet viser deltakere på et hjerte- og lungeredningskurs som benytter seg av CPR Race.
Foto: Willy Nikkers
Hjerte- og lungeredningskurs.
CPR Race er et livredningskurs, som lar deltakere konkurrere mot hverandre i hjerte- og lungeredning.
Foto: Willy Nikkers

Designet for at flere skal gjennomføre

Noen brukergrupper, for eksempel eldre eller mennesker med funksjonsnedsettinger, har særskilte behov. Gjennom å jobbe menneskeorientert og få frem ulike perspektiver helt fra starten, blir det lettere å finne løsninger som inkluderer alle.

– Designdrevet innovasjon er både bærekraftig, lønnsomt og inkluderende – og løsninger med god design er klare, tydelige, gjennomtenkte og tilgjengelige for alle, sier Bull.

Hun mener dette er spesielt viktig i helsesektoren, der det bokstavelig talt er snakk om liv og død. Konsekvensene av dårlig design kan være enorme.

– Laerdal har vært design-ledende i veldig mange år, og er et forbilde for mange andre sektorer. Det å involvere designere og brukere tidlig i prosessen gir mye større grad av treffsikkerhet, sier leder for designdrevet næringsutvikling i DOGA, Anne Elisabeth Bull.
Foto: Sverre Chr. Jarild

Når det gjelder CPR Race, har en viktig del av designprosessen vært å finne løsninger som gjør det lystbetont å gjennomføre kurset. Frederik Hansen tror det er lett for brukerne å bli frustrerte hvis designet er kronglete.

– Det er ingen som har tid eller tålmodighet til det i dag, sier han, og forteller at utfordringen med CPR Race var å motivere de som ellers ikke ville tatt kurset, til å ta det likevel. I Norge er det for eksempel få som er pålagt å ta kurset, hvis ikke de har en jobb som krever det.

– Vår utfordring ble dermed å finne en innpakning som gjorde spillet så innbydende som mulig, sånn at flere ville gjennomføre. Vi vet at det er mange som er trent i livredning nå som aldri ville blitt det uten CPR Race, sier han.

Lurer du på hva designdrevet innovasjon er? Last ned vårt nye introkurs i designdrevet innovasjon i dag >>

Norge leder an med designdrevet innovasjon

Laerdal Medical er et globalt selskap. Hjerte- og lungeredning har vært en av grunnpilarene i selskapet siden begynnelsen, og CPR Race har vært med på å videreutvikle deres internasjonale posisjon på feltet.

– Norge ligger langt fremme med hensyn til tjenestedesign. Her leder vi på mange måter an, sier Anne Elisabeth Bull, som håper enda flere vil se mulighetene med designdrevet innovasjon – og mulighetene det gir for å finne tjenester og utvikle løsninger som også kan hevde seg internasjonalt.

Frederik Hansen er fornøyd med at CPR Race har slått an blant brukere på tvers av alder, yrke og nasjonalitet.

– CPR Race selges til alt fra skoler og brannstasjoner over hele verden til frivillige organisasjoner som Røde Kors og Norsk Folkehjelp. Vi ser spesielt at barn synes dette er gøy. Det lover godt for flere reddede liv i fremtiden, sier Hansen.

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.