Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Svarene får du i denne filmen. Her får du møte fire norske virksomheter: Kolonial.no, reMarkable, Munchmuseet og Ruter. De har alle stor suksess, noe de selv mener skyldes nettopp god designledelse.

– Det aller viktigste for en bedrift er å treffe på de behovene kunden har, sier leder for nye kundetjenester i Ruter, Marius Røstad.

Kolonial.no – setter brukeren i sentrum

Kolonial.no er en sømløs hjemleveringstjeneste som setter brukeren i sentrum for alt de gjør. Tjenesten er elsket av kundene, og har skutt i været siste året. Selskapet mener selv at suksessen primært skyldes tre faktorer som alle er typiske kjennetegn på god designledelse: 

  • En designdrevet kultur med god kundeopplevelse som viktigste verdi. 
  • Tverrfaglige team med tillit og myndighet til å forbedre og bygge videre på produktet eller tjenesten basert på kundens behov.
  • Kort vei fra tilbakemelding til forbedring takket være tett samarbeid mellom utviklingsteamene og de som møter kundene, som er sjåfører og kundeservice. 

– Designledelse for meg er å skape de rette forutsetningene for designere på et team til å gjøre sitt beste. Vi snakker også mye om at vi må løse det rette problemet før vi løser problemet rett, sier Mike Jones, UX-leder i Kolonial.no

iPad App for Kolonial.no hjemlevering
Kolonial.no er en sømløs hjemleveringstjeneste som setter brukeren i sentrum for alt de gjør.
Foto: Andreas Kleiberg

reMarkable – slår på stortromma for tverrfaglighet

Teknologiselskapet reMarkable ble stiftet i 2013. Ambisjonen var å lage en digital notatbok som skal hjelpe oss med å jobbe fokusert og uten forstyrrelser, og gjenskape følelsen av å skrive på papir.

I 2020 lanserte de versjon 2 av produktet, som ble utpekt av Time Magazine til en av de store innovasjonene i 2020. reMarkable 2 ble også tildelt Norges gjeveste design- og arkitekturpris, DOGA Hedersmerket.

Sjefsdesigner og en av grunnleggerne, Mats Herding, mener suksessen skyldes at de snakker høyt og tydelig om tverrfaglighet til absolutt alle i virksomheten, inkludert designerne:

– Jeg har gått rundt med en stortromme hvor det står at design er viktig, og dunket den i ørene til folk. Samtidig har jeg en stortromme som jeg bruker i designavdelingen, hvor det står at design ikke er det eneste. Så tverrfaglighet er viktig, og det er det som gjør oss gode, fastslår han.

ReMarkable 2
Målet til reMarkable er å lage en digital notatbok som skal hjelpe oss med å jobbe fokusert og uten forstyrrelser, og gjenskape følelsen av å skrive på papir.
Foto: Susann Daljord

Munchmuseet – bruker design for å nå mål

Da det skulle lages møbler til det nye Munchmuseet, var det designerne Jonas Stokke og Andreas Engesvik som fikk oppdraget med å tegne møblene. Selve produksjonen gikk til Norges fremste utemøbelprodusent – Vestre.

Munch-møblene har blitt til i møtet mellom design, håndverkstradisjoner og ultramoderne industriell masseproduksjon. Like viktig som vakker form, har det vært at møblene skal fylle en funksjon for brukeren og være til minst mulig belastning for miljøet.

Resultatet er møbler som er både så solide at de i praksis kan leve evig, produsert med hundre prosent fornybar energi og materialer med lavest mulig klimapåvirkning.  

– Disse møblene hjelper oss med å lage en helhetlig kunstopplevelse for publikum. Det er ofte en oppfatning at design er pynten på kaka. Men slik vi ser det, er det en måte å nå de målene man har satt seg på en mer effektiv måte, sier avdelingsdirektør Gerd Elise Mørland ved Munchmuseet.

Munchmuseets nye møbelkolleksjon er et kunststykke skapt i møtet mellom håndverk og industri
Munch-møblene har blitt til i møtet mellom design, håndverkstradisjoner og ultramoderne industriell masseproduksjon.
Foto: Nicolas Tourrenc

Ruter – treffer kundenes behov

Ruter er ikke lenger bare et transportselskap. Nå er visjonen å gi kundene «bærekraftig bevegelsesfrihet. Selskapet har derfor utviklet en ny app som gjør det enklere enn noen gang å velge kollektivt. Den samler alt vi trenger på ett sted: billetter, reiserute og nye funksjoner som personlig profil, kart og busskapasitet i sanntid. 

– Det aller viktigste for en bedrift, det er å treffe på de behovene kunden har. Treffer du ikke på det, kommer det et annet selskap og gjør det. Dette er fundamentet i design thinking. Det er kundeorientering, testing, prototyping, iterering – den syklusen der – for hele tiden å treffe på kundebehovet før noen andre gjør det, sier leder for nye kundetjenester i Ruter, Marius Røstad.

Ruter
Appen til Ruter samler alt vi trenger på ett sted: billetter, reiserute og nye funksjoner som personlig profil, kart og busskapasitet i sanntid. 
Foto: Ruter

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.