Bakgrunn og formål
Rundt 500 kvinner opereres hvert år for brystkreft, og mange flere utredes. På grunn av en betydelig fragmentert kommunikasjon mellom fastlege og brystkreftavdelingene, har ventetid mellom mistanke av kreft og diagnose vært opptil 12 uker.
Målet var å redusere ventetiden med 75 %, med hjelp fra tjenestedesign. Når det kommer til kreftdiagnoser, kan tid bety forskjellen mellom liv og død.
På Oslo universitetssykehus (OUS) er brystkreftavdelingene fordelt på Radiumhospitalet og Ullevål sykehus. I tillegg kommer henvisende leger og private aktører som avlaster ved behov. Denne fordelingen skapte utfordringer rundt arbeids- og informasjonsflyt, som igjen medførte dårlig forutsigbarhet og forvirring for pasientene.
Designprosessen
Både sluttbrukere (pasienter) og profesjonelle brukere (fastleger og sykehusansatte) har vært involvert gjennom brukerintervjuer, observasjon, rollespill, workshops og brukertesting, under utviklingen av denne nye prosessen.
Tidligere var henvisning og diagnostisering strukturert rundt ansattes individuelle arbeidsrutiner. Resultatet var en segmentert og uoversiktlig opplevelse for en svært sårbar brukergruppe. Den nye prosessen har blitt designet rundt pasienten.
Designerne startet med å kartlegge den optimale pasientopplevelsen, og brukte deretter denne som utgangspunkt; Hvordan måtte fastlegen, koordinatoren, sekretæren, radiologen, radiografen, sykepleieren, patologen, onkologen og kirurgen jobbe for å skape denne pasientopplevelsen? Løsningen var mer standardiserte rutiner, bedre intern kommunikasjon, systematisk samarbeid med fastleger og mer effektiv avtale med private klinikker.
Resultater
Gjennomsnittlig tid til diagnose er nå syv dager. Syv dager representerer en reduksjon på opptil 90 prosent, noe som er enda høyere enn det ambisiøse målet til OUS om å redusere ventetiden med 75 prosent.
Resultatet har ikke bare effektivisert en kompleks medisinsk tjeneste, men også påvirket det emosjonelle aspektet ved å være pasient. I et så delikat moment er det viktig å føle seg ivaretatt av helsesystemet som et menneske, og at alt fungerer så raskt og optimalt som mulig.
Den nye tjenesten har vært i drift siden november 2013, og alle pasienter som henvises til OUS går igjennom det nye systemet.
Kontakter
Tjenestedesign: Designit
Oppdragsgiver: Oslo Universitetssykehus
Kontaktperson:
Marie Hartmann
Design Director - Designit Oslo
+47 944 705 56 - marie.hartmann@designit.com