Hva
En tjeneste som senker terskelen for å gi blod
Hvem
Adelin Gashi og Kevin Ehrenberg
Utdanning
Master i design, Design- og arkitekturhøgskolen i Oslo
Fagdisipliner
Tjenestedesign
Interaksjonsdesign
Terskelen for å bli blodgiver er høy, og mange synes det er vanskelig å være blodgiver i en travel hverdag.
For studentene var dette en god problemstilling for et prosjekt innen tjeneste- og interaksjonsdesign. De startet med å kartlegge hvordan blodgivertjenesten fungerer, hva som motiverer blodgivere, og hva som holder mulige blodgivere borte.
Sømløst og meningsfullt
Intervjuene viste hvilke funksjoner og elementer som bør inngå i en blodgiver-app. Verdiene «sømløs» og «meningsfull» ble rettesnoren.
Det ble for omfattende å utarbeide løsninger for alle deler av blodgiverprosessen, og studentene valgte å designe en serie konsepter for noen av kjernebehovene.
Prototyper ble testet ut på brukere og bundet sammen i en løsning som la vekt på enkelhet, intuisjon og gode illustrasjoner. Tjenesten skulle bygge opp under blodgiverens opplevelse av å gjøre noe meningsfullt for seg selv og samfunnet.
Ser mulighetene i digitalisering
Studentene bak Heart to Heart peker på at konseptene baserer seg på godt utprøvde, eksisterende tekniske løsninger, og at det derfor er fullt mulig å ta dem i bruk.
– Vi tror prosjektet vårt kan bidra til å fremme diskusjonen om digitalisering av blodgivertjenesten i Norge i en brukersentrert retning. Håpet vårt er å bidra til å skifte fokuset bort fra dagens begrensninger og mot mulighetene og potensialet, sier en av studentene.
Design og arkitektur gir verdi
Prosjektene som mottar DOGA-merket nykommer, er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.
Her er en god grunn til at dette er et godt eksempel: