Hva
En innovativ teine som fremmer ansvarlig krabbe- og hummerfiske
Utdanning
Master i design, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)
Fagdisiplin
Industridesign
Norge har verdens nest lengste kystlinje, og mange nordmenn har stor glede og nytte av å drive med jakt og fiske. Krabbe- og hummerfiske med teine er veldig populært, og blir kalt lavterskeljakt på høykvalitetsmat.
Imidlertid er teinefiske omstridt på grunn av at mange teiner blir liggende igjen på havets bunn. Dette fører til både forsøpling av havet og at fisk og skalldyr blir fanget i dem og lider en smertefull død. Det er dette som blir kalt spøkelsesfiske.
I masteroppgaven Being Buoyant har designstudentene Jonas Kolstad Carlsen og Gard Hagen gjort et dypdykk i forholdene og kulturen rundt teinefiske, og designet en helt ny type teine.
En bedre teine for både fisker og fangst
Being Buoyant er kort forklart en teine som gjør teinefiske mer humant ved at den har et tidsur som slipper fangsten uskadd ut igjen om teinen ikke trekkes opp i tide. Da flyter også teinen opp til overflaten, slik at den enkelt kan plukkes opp av eieren.
Teinen har slette vegger, noe som reduserer skader på klør og føtter når fangsten tas ut, og den er også utstyrt med en lengdemåler som sikrer at fangsten har lovlig størrelse.
I tillegg er teinene utstyrt med NFC-brikker der kjøperens serienummer er lagret. Dette gjør det både vanskeligere å stjele teinen og enklere å spore opp eieren dersom teinen blir etterlatt i havet.
Juryens uttalelse
Being Buoyant er et dypt sympatisk produkt som tar tak i marine miljøproblemer og dyrevelferd på en overbevisende måte. Det er også svært godt produktdesign – enkelt i sin utforming og smart i sin funksjon. Vi lar oss også begeistre av at designeren har lykkes med å lage en teine som i tillegg til å være nyttig, har så gode estetiske kvaliteter.
Being Buoyant tildeles DOGA-merket nykommer fordi det er et produkt som løser et stort, men for mange usynlig problem. Det skårer svært høyt på både form, funksjonalitet og bærekraft. Designet er godt tilrettelagt for produksjon, og vi er overbevist om at teinen har et stort kommersielt potensial.
Design og arkitektur gir verdi
Prosjektene som mottar DOGA-merket nykommer er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.
Her er tre gode grunner til at dette er et godt eksempel:
Hindrer marin forsøpling
Tar hensyn til dyrevelferd
Ansvarliggjør krabbefiskeren
Veiledere
- Steinar Killi, professor ved institutt for design ved AHO, prosjektveileder
- Tord Aslaksen, Green-Bay AS, ekstern veileder
Vil du vite med om Being Buoyant?
Garg Hagen og Jonas Carlsens diplomoppgave, «Being Buoyant - Dealing with Ghost Fishing in Recreational Trap Fisheries», finner du her >>