Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Vinnere av DOGA-merket nykommer

Hva

En innovativ teine som fremmer ansvarlig krabbe- og hummerfiske

Utdanning

Master i design, arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)

Fagdisiplin

Industridesign

Norge har verdens nest lengste kystlinje, og mange nordmenn har stor glede og nytte av å drive med jakt og fiske. Krabbe- og hummerfiske med teine er veldig populært, og blir kalt lavterskeljakt på høykvalitetsmat.

Imidlertid er teinefiske omstridt på grunn av at mange teiner blir liggende igjen på havets bunn. Dette fører til både forsøpling av havet og at fisk og skalldyr blir fanget i dem og lider en smertefull død. Det er dette som blir kalt spøkelsesfiske.

I masteroppgaven Being Buoyant har designstudentene Jonas Kolstad Carlsen og Gard Hagen gjort et dypdykk i forholdene og kulturen rundt teinefiske, og designet en helt ny type teine.

Being Buoyant: Fremmer human hummerfangst
Med denne teinen vil designerne gjøre det enklere å fiske forsvarlig
Foto: Gard Hagen
Being Buoyant: Fremmer human hummerfangst
Foto: Gard Hagen

En bedre teine for både fisker og fangst

Being Buoyant er kort forklart en teine som gjør teinefiske mer humant ved at den har et tidsur som slipper fangsten uskadd ut igjen om teinen ikke trekkes opp i tide. Da flyter også teinen opp til overflaten, slik at den enkelt kan plukkes opp av eieren.

Teinen har slette vegger, noe som reduserer skader på klør og føtter når fangsten tas ut, og den er også utstyrt med en lengdemåler som sikrer at fangsten har lovlig størrelse.

I tillegg er teinene utstyrt med NFC-brikker der kjøperens serienummer er lagret. Dette gjør det både vanskeligere å stjele teinen og enklere å spore opp eieren dersom teinen blir etterlatt i havet.

Juryens uttalelse

Being Buoyant er et dypt sympatisk produkt som tar tak i marine miljøproblemer og dyrevelferd på en overbevisende måte. Det er også svært godt produktdesign – enkelt i sin utforming og smart i sin funksjon. Vi lar oss også begeistre av at designeren har lykkes med å lage en teine som i tillegg til å være nyttig, har så gode estetiske kvaliteter.

Being Buoyant tildeles DOGA-merket nykommer fordi det er et produkt som løser et stort, men for mange usynlig problem. Det skårer svært høyt på både form, funksjonalitet og bærekraft. Designet er godt tilrettelagt for produksjon, og vi er overbevist om at teinen har et stort kommersielt potensial.

Being Buoyant: Fremmer human hummerfangst

Foto: Gard Hagen

Design og arkitektur gir verdi

Prosjektene som mottar DOGA-merket nykommer er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.

Her er tre gode grunner til at dette er et godt eksempel:

Veiledere

  • Steinar Killi, professor ved institutt for design ved AHO, prosjektveileder
  • Tord Aslaksen, Green-Bay AS, ekstern veileder

Vil du vite med om Being Buoyant? 

Garg Hagen og Jonas Carlsens diplomoppgave, «Being Buoyant - Dealing with Ghost Fishing in Recreational Trap Fisheries», finner du her >> 

Har du spørsmål? Ta gjerne kontakt med:

  • Portrett av Stine Fantoft Berg på DOGA
    Stine Fantoft Berg
    (Permisjon) Prosjektleder DOGA-merket | Satsingsområde priser og internasjonal profilering
  • Thea Mehl
    Seniorrådgiver | Satsingsområdene priser og internasjonal profilering og satsingsområde offentlig system- og tjenesteinnovasjon