Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket nykommer

Prosjektnavn

Vi har en krise

Utdanning

Master i design (KHiO)

Andre bidragsytere

Martin Lundell og Andreas Berg

 

Hver nordmann står årlig for et utslipp på 8,4 tonn CO2. Til sammenligning er anbefalingen fra FNs klimapanel at vi bør ligge på 1–2 tonn CO2 hver. Det er med andre ord stor avstand mellom hvordan vi lever, og hvordan vi bør leve.

Tankevekkende

Masteroppgaven «Vi har en krise» undersøker hvordan grafisk design kan formidle og visualisere konsekvensene av klimakrisen på en konkret og lettfattelig måte. Resultatet av prosjektet ble en bok og en utstilling på Kunsthøgskolen i Oslo, og er en tankevekkende, taktil og tredimensjonal infografikk som viser sammenhengen mellom personlig forbruk og klimagassutslipp.

Vi har en krise. Vinner av DOGA-merket nykommer 2019.
Masteroppgaven «Vi har en krise» undersøker hvordan grafisk design kan formidle og visualisere konsekvensene av klimakrisen.
Foto: Aurora Bratli Brunvoll
Vi har en krise. Vinner av DOGA-merket nykommer 2019.
Foto: Aurora Bratli Brunvoll

Forbruk er vår tids knapphetsgode

I prosjektet finner vi inspirasjon fra både andre verdenskrigs rasjoneringskort og boken Kriseårets kjøkkenalmanakk, som ble gitt ut av kokebok-legenden Henriette Schønberg Erken ved årsskiftet 1939/40.

Der rasjoneringskort under andre verdenskrig skulle fordele knapphetsgoder som mat, tekstiler og brensel på en rettferdig måte, er det CO2 og personlig forbruk som er knapphetsgodene i Kriseårets rasjoneringskort 2019.

Her blir klær, sko, flyreiser, bilkjøring og kjøttforbruk rasjonert og følges opp med nyttig kunnskap som bevisstgjør oss om både problemer og løsninger knyttet til forbruk og klima.

Vi har en krise. Vinner av DOGA-merket nykommer 2019.
I prosjektet finner vi inspirasjon fra både andre verdenskrigs rasjoneringskort og boken Kriseårets kjøkkenalmanakk.
Foto: Aurora Bratli Brunvoll

Juryens uttalelse

Prosjektet setter klimakrisen i et personlig perspektiv og klarer på en utrolig effektiv og enkel måte å konkretisere forbruk slik at vi nesten tvinges til refleksjon. Vi synes prosjektet gjør det store mer fattbart på en finurlig, snedig måte, ved at den visuelle kommunikasjonen bruker kjente grep fra historien i en ny kontekst.

Dette trekker tråder tilbake i tid, som ikke bare gir håp om at vi kan komme oss gjennom hvis alle tar i et tak, men samtidig understreker at vi har en krise.

Prosjektet er en soleklar DOGA-merke-mottaker fordi det greier å gjøre noe så stort – og for mange abstrakt – konkret og forståelig med enkle midler.

Om DOGA-merket nykommer

DOGA-merket nykommer er en årlig prisutdeling som løfter frem de beste prosjektene fra studenter og nyetablerte designere og arkitekter. Formålet med prisen er å vise at studenter og nyetablerte er viktige bidragsytere når vi skal skape de beste løsningene for fremtiden. Prisen har vært delt ut hvert år siden 1991 og het tidligere Unge Talenter.

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.