Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Vinnere av innovasjonprisen for inkluderende design

PROBLEM

I 2007 gjorde Meteorologisk institutt alle data tilgjengelige for publikum. Samtidig ble www.yr.no lansert som et samarbeidsprosjekt mellom instituttet og NRK. Et resultat av dette var at de satt med enorme mengder data og en gedigen utfordring.  Ingen hadde noensinne tidligere levert et så detaljert værvarsel til et så stort publikum, men de var overbevist om at det var mulig.

Vi visste hele tiden at vi skulle ha mange forskjellige typer brukere.

Erik Bolstad, redaksjonssjef for nettjenester i NRK

Tegning av værprognosene på YR.no
Formålet med å lansere yr.no var å gjøre værinformasjon tilgjengelig for alle. Målet var å tilby værmeldinger som var mye mer komplekse og nøyaktige enn det brukerne var vant til.
Foto: YR

TILNÆRMING

Det var tydelig helt fra start at den nye værmeldingstjenesten kom til å ha mange forskjellige brukere, og for å finne en design som inkluderte majoriteten, uten å diskriminere noen, valgte formgiverne tydelige kontraster for personer med synshemming, store og godt synlige fonter, tydelig sideinndeling og en meny som var lett å navigere i.

Tidligere erfaring fra Meteorologisk institutt viste at veldig få forsto innholdet i meteogrammene med værmeldinger. Derfor startet prosjektgruppen med å forenkle og utvide den eksisterende grafikken og tegnet skisser for hånd som ble brukt til enkel research blant brukerne. Skissene ble testet på et tilfeldig utvalg av personer på togstasjoner, på gaten og andre steder. Fordelen med å bruke håndtegnede skisser er at de er veldig raske å tegne og mye mindre tidkrevende å justere enn digitale fremstillinger eller illustrasjoner som er lastet opp på nettsider.

Yr.no hadde en myk lansering i juni 2007 slik at prosjektteamet fikk mulighet til å feilsøke og utbedre problemene som kunne forventes når man skaper en så komplisert tjeneste. Øverst på siden var det en stor, rød rute som informerte om at det kunne finnes feil i dataene og ba om tilbakemelding fra brukerne. I takt med at den nye nettsiden fikk spredning, strømmet det inn tusenvis av e-postmeldinger og mange inneholdt forslag til endringer. Disse var til stor hjelp i utbedringsarbeidet og bidro til at siden ser ut som den gjør i dag.

Etter å ha vært tilgjengelig på nettet i to år, ble den første profesjonelle brukertesten gjennomført i laboratoriemiljø. En stor gruppe personer ble nøye observert når de navigerte på nettsiden.

For å optimalisere løsningen, ble den primært testet på personer uten høyere utdannelse eller spesiell datavane. Ut fra denne testen ble det konkludert med at veldig få av disse brukerne kikket på grafene, men i stedet valgte å bruke tabellene. De kunne også se at personer med lese- eller skrivevansker intuitivt valgte å navigere via menyen i stedet for å skrive inn stedsnavn i søkefeltet.

Det er for mange brukertester som fokuserer på hva brukerne mener om den aktuelle løsningen i stedet for å teste reell forståelse av innholdet.

Erik Bolstad, redaksjonssjef for nettjenester i NRK

Forsiden av yr.no
Yr.no hadde en myk lansering i juni 2007 slik at prosjektteamet fikk mulighet til å feilsøke og utbedre problemene som kunne forventes når man skaper en så komplisert tjeneste.
Foto: YR

RESULTAT

Erik Bolstad anser at yr.no tilbyr norske brukere en mye bedre værmeldingstjeneste enn det som er tilgjengelig ellers i Europa. Etter lanseringen av yr.no har en rekke nye norske nettsider fulgt deres eksempel for å tilby gode værmeldinger.  Dette gjør at norske brukere har flere kilder til værinformasjon enn de fleste andre nasjonaliteter og at Norge har fått en lederposisjon i Europa når det gjelder nettbasert værmelding.

Yr.no ble en stor suksess og får stadig flere brukere. For øyeblikket er rundt halvparten av brukerne norske, den andre halvdelen er delt mellom svenske og brukere fra andre deler av verden. Ved hjelp av et nøye uttenkt hierarki kan tjenesten tilfredsstille personer som krever værinformasjon på ulike nivåer. Fra den som bare er ute etter en rask oversikt, til de som behøver detaljert eller spesifikk informasjon.

De innholdsrike sidene var de første i verden som lanserte detaljerte meldinger time for time i stor skala, og tjenesten er fortsatt verdensledende når det gjelder presentasjon og kommunikasjon av værmeldinger.

Utviklingen av yr.no kommer aldri til å bli helt ferdig, og vi håper at brukerne fortsetter å gi tilbakemeldinger og fortelle oss hva de ønsker.

Erik Bolstad, redaksjonssjef for nettjenester i NRK

YR.no på en mac.
Yr.no ble en stor suksess og får stadig flere brukere. For øyeblikket er rundt halvparten av brukerne norske, den andre halvdelen er delt mellom svenske og brukere fra andre deler av verden.
Foto: YR

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.