Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Vinnere av innovasjonprisen for inkluderende design

Noe for alle

I 2007 gjorde Meteorologisk Institutt all data tilgjengelig for publikum. Samtidig lanserte instituttet yr.no, i samarbeid med NRK. Ingen hadde noen sinne levert et så detaljert værvarsel til et så stort publikum før. Utfordringene stod i kø, men de var sikre på at det var mulig.

Den nye værmeldingstjenesten skulle ha mange forskjellige brukere. Tjenesten skulle være inkluderende, og ikke diskriminere brukere med særegne behov. Derfor valgte formigverne tydelige kontraster, store og synlige fonter, tydelig sideinndeling og en meny som det var lett å navigere i. 

Tidlig skisse av hvordan yr.no kunne ta i bruk visuelle diagrammer for å gjøre innholdet mer tilgjengelig for brukeren.

Meteorologisk Institutt hadde tidligere erfart at innholdet i værvarselet var lite forståelig for folk flest. For å møte denne utfordringen startet prosjektgruppen først med å utvide den eksisterende grafikken. De tegnet skisser for hånd og testet dem på tilfeldig utvalgte personer. Skissene ble tegnet for hånd fordi det var tidsbesparende og lettere å justere enn digitale fremstillinger.

Fikk tilbakemelding fra brukere

Før yr.no hadde myk lansering i 2007, hadde prosjektteamet mulighet til å feilsøke og løse problemene som kunne oppstå. Brukerne ble oppfordret til å sende inn tilbakemeldinger og forslag til forbedringer. Tusenvis av e-poster ble sendt inn, noe som var til stor hjelp og bidro til at nettsiden ser ut slik som den gjør i dag. 

Yr.no har som mål å levere detaljerte værrapporter på en forståelig måte. For det vant de Innovasjonsprisen i 2011.

Den første brukertesten

Yr.no hadde vært tilgjengelig i to år da den første profesjonelle brukertesten ble gjennomført, hvor en gruppe personer ble observert mens de navigerte seg rundt på nettsiden. Nettsiden ble primært testet på personer uten høyere utdanning eller stor datakunnskap. De oppdaget at få av disse brukerne studerte grafene, men valgte heller å se på tabellene. Det ble også lagt merke til at personer med lese- og skrivevansker foretrakk å navigere via menyen, fremfor å skrive inn stedsnavn i søkefeltet. 

Halvparten av brukerne av yr.no befinner seg utenfor Norges grenser.

Yr.no

Yr.no evner å ta i bruk visuelle virkemidler for å formidle komplekse data på en hensiktsmessig måte. Det har gjort løsningen populær over hele verden.

Inntatt lederposisjon

Etter lanseringen av yr.no har flere norske nettsider fulgt deres eksempel på å tilby gode værmeldinger. Dette har ført til at norske brukere har flere kilder til værinformasjon, og Norge har inntatt en lederposisjon i Europa når det gjelder værmelding på nett.

Yr.no ble en stor suksess. Ikke bare i Norge, men også internasjonalt. Faktisk så befinner halvparten av brukerne seg utenfor Norges grenser. Nettjenesten var den første i verden til å gi detaljerte meldinger time for time i så stor skala. Værmeldingstjenesten mestrer oppgaven i å tilfredsstille ulike behov. Fra den krevende brukeren som ønsker detaljert informasjon om været, til den som bare trenger en rask oversikt over hva som er i vente. Yr.no er fortsatt verdensledende på kommunikasjon av værmeldinger.