Utøver
Creuna AS
Oppdragsgiver
Oslo kommune
Prosjektnavn
Én samlende identitet for Oslo
Fagdisiplin
Grafisk design
Oslo kommune har cirka 53 000 ansatte som jobber i mer enn 250 ulike virksomheter. Når alle virksomhetene hadde egne logoer var det ikke rart at Oslo kommune fremsto som fragmentert og forvirrende for innbyggerne. Det var derfor behov for å samle hele kommunen under én identitet, som også var bedre tilpasset digitale flater.
Ny identitet tilpasset tiden vi lever i
Innbyggerne i Oslo er glade i byen sin. Den oppfattes som en trygg storby med mange muligheter og i spennende utvikling. Kommunen har derimot ikke klart å vekke de samme følelsene som byen, til tross for at opplevelsen av Oslo som en nær og trygg by i stor grad henger sammen med tjenestene kommunen leverer. Derfor var det et sentralt grep å fjerne ordet «kommune» fra identiteten, og å samle de mer enn 250 ulike kommunale logoene under én felles Oslologo.
Designerne var svært bevisste på at logoforandringer i offentlige virksomheter engasjerer folk. De la derfor opp til en inkluderende prosess der mer enn 1500 representanter fra kommunens virksomheter deltok i arbeidet. Prosessen la til rette for at teamet raskt kunne teste løsninger på relevante brukere i mange ulike etapper og justere designkonseptet basert på tilbakemeldingene.
Tydeligere, enklere og billigere
Med en fornyet og forenklet identitet fremstår kommunen som tydeligere og det er enklere å forstå hvilke tjenester kommunen står bak. Identiteten er også enklere å bruke for de ansatte i kommunen. Det er både kostbart og komplisert å forvalte og videreutvikle 250 ulike identiteter, og kommunen estimerer at de sparer 40 millioner kroner årlig på å gå over til én samlet identitet.
Oslos nye identitet har fått mye oppmerksomhet og er blant annet tildelt den øverste utmerkelsen, «Best of the Best», i Red Dot Awards i 2019.
Juryens uttalelse
Dette er en svært kompleks jobb, og det er godt gjort å lande på et så renskåret og fleksibelt system. Oslo kommune er en oppdragsgiver med utrolig mange virksomhetsområder, som det knytter seg mange – til dels motstridende – følelser til, både internt i kommunen og i befolkningen generelt.
Vi vil applaudere designerne og Oslo kommune for å gå til verket med ærefrykt og respekt, og for å ha gjennomført en svært grundig prosess som har gitt et veldig godt resultat.
Involverte i prosjektet
Marc Ligeti, Lead designer, Creuna
Thor Erik Ramleth Lead designer, Creuna
Heidi Bakken, Lead digital designer, Creuna
Ole Marius Rygh, Digital designer, Creuna
Beate Haugane, Prosjektleder, Creuna
John Aurtande, Strategisk rådgiver og kundeansvarlig, Creuna
Nina O´Gorman, Merkevarestrateg, Creuna
Stein Sørlie, Kreativ leder, Creuna
Marius Watz, Front end utvikler, Creuna
Balder Dysthe, Motion designer, Creuna
Janecke Løyning, Ferdiggjøring, Creuna
Monica Wold, Front end utvikler, Creuna
Anne Aagaard, Prosjektleder, Oslo kommune
Hanne Rønning Jorud, Prosjektleder, Oslo kommune
Bernard Tømmerbakke, Lead digital designer, Oslo kommune
Stefan Ellmer, Font designer, Ellmer Stefan