NAVN PÅ PROSJEKT: Gudbrandsdalens Uldvarefabrik rebrand og posisjonering.
NAVN PÅ OPPDRAGSGIVER(E): Gudbrandsdalen Uldvarefabrik
NAVN PÅ UTØVER(E): ANTI INC
Fagdisiplin: Visuell kommunikasjon, emballasjedesign
Gull med ull
Gudbrandsdalen Uldvarefabrik er en av verdens ledende tekstilleverandører, men har ikke jobbet aktivt med merkevarebygging før dette prosjektet ble innledet. Oppdraget har bestått av å utvikle ny merkevareplattform og merkevarestrategi, som så ble utledet i en ny visuell identitet som skulle gi Gudbrandsdalen Uldvarefabrik og deres ansatte stolthet og selvtillit til å si at den beste tekstilprodusenten i verden kommer fra Lillehammer.
Juryuttalelse
Det er tøft av en så tradisjonsrik bedrift som Gudbrandsdalen Uldvarefabrik å revitalisere seg med et så kontemporært formspråk. Dette er innovativt i kategorien og fortjener stor honnør. Her har man gått grundig til verks, og det er høy kvalitet i alle ledd – fra trykk og typografi til hierarki og emballasje. De skal også ha honnør for å ikke gå «nostalgi-bunad-fella», men i stedet presentere en profil som oppleves som moderne, interessant og umiddelbart internasjonal. Dette er viktig, siden en av målsetningene med prosjektet var å skape en identitet som vil fungere like godt i hele verden, fra vårt skandinaviske hjemmemarked via verdensledende arkitekter til store aktører innen cruiseindustrien. Dette er etter alle målestokker en vellykket oppdatering av en tradisjonsrik bedrift og et resultat av godt og innsiktsfullt strategiarbeid i forkant.
Involverte i prosjektet
Behnam Farazollahi, ANTI INC, strategisk leder
Heidi Wilhelmsen, ANTI INC, strategisk rådgiver
Håkon Stensholt, ANTI INC, senior designer
Hege Skraastad, ANTI INC, prosjektleder
Kenneth Pedersen, ANTI INC, kundesansvarlig
Sigbjørn Hagaseth, Modulez, teknisk utvikling
Jan Skrefsrud, Gudbrandsdalen Uldvarefabrik, Adm. Dir.
Renate Halsa, Gudbrandsdalen Uldvarefabrik Gunvald Berget, Gudbrandsdalen Uldvarefabrik
Ragnhild Nordhagen, Gudbrandsdalen Uldvarefabrik
Odd Erik Marø, Karlsberg, produksjon
Foto identitet, Pål Laukli / Tinagent