Hva
Kulinarisk Akademis nye digitale kokebok
Hvem
Kulinarisk Akademi og Behalf
Hvor
Oslo
Fagdisipliner
Interaksjonsdesign
Grafisk design
Endelig har hobbykokker og matentusiaster fått redskapet de har lengtet etter, nemlig en brukervennlig app med gode, norske oppskrifter spesielt designet for mobilen.
Foodsteps fra Kulinarisk Akademi er en app som gjør det lett å lage god mat hjemme. Du sveiper deg gjennom oppskriftene steg for steg, med video der kokken viser deg hvordan du gjør hver enkelt operasjon. Du ser hvor tykk sausen skal være, du lærer teknikken, og du får vite hvilket utstyr du trenger for å lykkes.
Bedre mat, mindre svinn
Kulinarisk Akademi ivrer for å spre matglede og kunnskap om lokal og kortreist mat. De har som mål å øke befolkningens matkunnskap, og slik bidra til bedre folkehelse. De vil også bidra til redusert matsvinn blant annet gjennom å vise hvordan man kan utnytte råvarer og planlegge måltidene bedre.
For å nå ut enda bredere engasjerte de det norske designbyrået Behalf for å hjelpe dem å sette ideen om en digital kokebok ut i livet. Gjennom intervjuer med målgruppen – matentusiaster og hobbykokker – utkrystalliserte det seg tre behov:
- gode, norske oppskrifter spesielt designet for mobilen
- et godt, moderne og brukervennlig alternativ til fysiske matkurs
- en trygg havn med enkel og pedagogisk informasjon fra faglærte kokker
Det var denne innsikten som dannet grunnlaget for appen Foodsteps. Alt innholdet – film, tekst og foto – er spesialdesignet for mobiltelefonen, og oppskriftene er utviklet og kvalitetssikret av profesjonelle kokker. Løsningen er bygget på Sanity, et norskutviklet publiseringssystem. Behalf har utviklet appen og designet den visuelle identiteten som også består av en spesialdesignet font av det norske skriftdesignbyrået Good Type Foundry.
Vil spre matglede utover Norges grenser
Foodsteps ble lansert så å si uten markedsføring, men fikk på få måneder over 2000 registrerte brukere. Tilbakemeldingene har vært gode og brukerne sier at appens brukervennlighet gir økt kunnskap og inspirasjon til å lage god mat.
Biblioteket over kvalitetsoppskrifter og mat- og vinkurs blir stadig utvidet, og Foodsteps har også planer om å lansere appen internasjonalt, med spesialtilpasset innhold til hvert land.
Juryens uttalelse
Endelig en digital kokebok som faktisk funker! Kulinarisk Akademi har satt seg grundig inn i brukernes situasjon og behov og laget et verktøy som er tiltalende, anvendelig og lystbetont å bruke. Vi lar oss imponere over det faglige nivået og hvor enkelt og pedagogisk det blir formidlet, med videoer som tar deg steg for steg gjennom de ulike rettene. Gjennom å heve folks kunnskap om råvarer og hvordan vi kan redusere matsvinn, tar Kulinarisk Akademi sitt ansvar innen både folkehelse og miljø.
Foodsteps tildeles DOGA-merket for design og arkitektur fordi det er en sjeldent godt gjennomført og veldesignet tjeneste. Den sprer kunnskap og matglede og får det til å krible i fingrene etter et skjærebrett og en god kniv. Bon appétit!
Design og arkitektur gir verdi
Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.
Her er to gode grunner til at dette er et godt eksempel:
Næringsrik mat for alle
God utnyttelse av kortreiste råvarer
Bidragsytere
- Espen Vesterdal Larsen, Kulinarisk Akademi, Grunnlegger, strategi og forretning
- Jostein Medhus, Kulinarisk Akademi, Grunnlegger, strategi og forretning
- Jonas Modell, Foodsteps, Daglig leder, innholdsprodusent og kokk
- Morten Sjøvik, Foodsteps, Produksjonsansvarlig, film og foto
- Markus Ackermann, Behalf AS, Merkevare, visuell identitet og design
- Jørgen Blindheim, Behalf AS, Design, animasjon og front-end
- Kristoffer Brabrand, Behalf AS, Teknisk arkitektur og utvikling / Prosjektledelse
- Eivind Lund, Behalf AS, Strategi og analyse
- Målfrid Jordet Ågotnes, Behalf AS, Strategi og prosjektledelse
- Kenneth Knutsen, Good Type Foundry, Skrifttype
- We Oslo, Bidrag på strategi og visuelt konsept i startfasen av prosjektet
- Fullstakk, Digital markedsføring