Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

Utøver

Kind Conceptual Branding AS

Oppdragsgiver

Austevoll Seaweed AS

Prosjektnavn

Flyt Seaweed

Fasgdisiplin

Emballasje

Tang er på full fart inn i det globale kjøkkenet som en næringsrik smakstilsetning. Mesterkokk og Bocuse d’Or-vinner Ørjan Johannessen vil vekke verdens smaksløker med tang fra Austevoll og har utviklet fire ulike tangprodukter under merkenavnet Flyt Seaweed. Med seg på laget har han det prisvinnende designbyrået Kind Conceptual Branding.

Projektet Flyt Seaweed er vinner av DOGA-merket 2019.
Mesterkokk og Bocuse d’Or-vinner Ørjan Johannessen vil vekke verdens smaksløker med tang fra Austevoll.
Foto: Kind Conceptual Branding AS
Projektet Flyt Seaweed er vinner av DOGA-merket 2019.
Per i dag er det utviklet fire ulike tangprodukter under merkenavnet Flyt Seaweed.
Foto: Kind Conceptual Branding AS

Egenutviklet app

En stor del av designkonseptet består av ulike organiske symboler som representerer tangens biologiske struktur. Symbolene kan leses av med en egenutviklet app som gir utfyllende informasjon om hvor og når tangen ble høstet, om Flyts historie og menneskene som står bak. I tillegg får du tang-oppskrifter fra Ørjan Johannessen.

Projektet Flyt Seaweed er vinner av DOGA-merket 2019.
Det prisvinnende designbyrået Kind Conceptual Branding har utviklet designkonsept.
Foto: Kind Conceptual Branding AS
Projektet Flyt Seaweed er vinner av DOGA-merket 2019.
Juryens uttalelse: Den stramme logotypen står også fint mot de lekne, organiske formene som uttrykker de ulike produktene.
Foto: Kind Conceptual Branding AS

Juryens uttalelse

Designerne har så å si dykket ned i tareskogen for å høste inspirasjon og har kommet opp med et tidstypisk og organisk designkonsept som også er god historiefortelling. Konseptet holder et høyt estetisk nivå; det er hardt og renskårent, men samtidig vennlig og appetittvekkende. Den stramme logotypen står også fint mot de lekne, organiske formene som uttrykker de ulike produktene – tøft og modig!

Vi oppfatter designkonseptet som helhetlig og nyskapende. Her stemmer alt – fra innpakning til produkt. Det ligger også en subtil historie i bunnen om tradisjon og fremtid, natur og teknologi, lokal verdiskaping og internasjonale markeder. Konseptet er originalt og tidløst, og det er forfriskende å se et norsk produkt som står så støtt på egne bein uten å ty til verken troll eller midnattssol.

Involverte i prosjektet

Tom Emil Olsen, Kreativ Leder, KIND
Knut Harald Longva, Design Direktør, KIND
Carl Bugge, Senior Designer, KIND
Michal Leonczuk, Designer, KIND
Agnieszka Gawlik, Designer, KIND
Kristine Flatland, Designer, KIND
Emil Olsen, Junior Designer, KIND
Christoffer Meyer, Fotograf, KIND
Simon Tonev, Fotograf, KIND
Thomas Danielsen, Strategisk rådgiver, KIND
Jan Willy Skjølberg, Strategisk rådgiver, KIND
Beate Myren Romslo, Prosjektleder, KIND
Ann Kristin Michelsen, Prosjektleder, KIND
Edvin Andre Skår, Chairman & CO-Founder, Flyt Seaweed
Thomas C. Engum Madsen, Produkt utvikler, Flyt Seaweed

Om DOGA-merket

DOGA-merket for design og arkitektur er en nasjonal anerkjennelse til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og/eller arkitektur. Prosjekter som mottar DOGA-merket er forbildeeksempler som viser hvordan design- og arkitekturkompetanse har bidratt til å skape løsninger som bidrar positivt til miljøet, samfunnet og økonomien. DOGA-merket har vært utdelt siden 1961, og var tidligere kjent som Merket for god design.