Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

Hva

11 km nedlagt jernbane i Alsace er blitt vandre- og sykkelvei

Hvem

Reiulf Ramstad Arkitekter, Parenthèse Paysage og Communauté de Communes des Portes de Rosheim

Hvor

Rosheim, Alsace, Frankrike

Fagdisipliner

Landskapsarkitektur

By- og stedsutvikling

Etter nedleggelsen av jernbanen mellom Rosheim og Saint-Nabor i nordlige Alsace, hadde bilen overtatt som transportmiddel for innbyggerne i området. Dette førte til at færre beveget seg i områdets flotte natur. Lokalbefolkningen kjørte eller gikk langs en trafikkert vei for å komme seg mellom landsbyene.

Strekningen var også et manglende ledd i det sammenhengende sykkelnettet gjennom Europa, noe som førte til at sykkelturistene uteble fra området.

Arkitekturen fremhever historien og landskapet

De lokale myndighetene ønsket å knytte de fem landsbyene sammen igjen, og engasjerte blant andre Reiulf Ramstad arkitekter. Det norske arkitektkontoret hadde allerede en tilknytning til området gjennom tidligere oppdrag. I tett samarbeid med det franske arkitektkontoret Parenthèse Paysage & Urbanisme, ble Chemin des Carrières skapt – en vandre- og sykkelrute langs det gamle jernbanesporet.

Langs den elleve kilometer lange ruten finner vi en historie delt inn i fem kapitler – ett for hver landsby – fortalt gjennom naturskjønne utsiktspunkter og installasjoner, delvis bygget av materialer fra de gamle togskinnene.

SAINT- NABOR: Utsiktspunkt over Alsace-slettene.
Foto: Florent Michel @11h45
LÈORNARDSAU: Møblering skaper rom og soner i landskapet.
Foto: Florent Michel @11h45

Binder sammen lokalsamfunnet

Chemin des Carrières er et prosjekt som befinner seg i grenselandet mellom landskapsarkitektur, byplanlegging, industridesign og arkitektur.

Arkitektene engasjerte industriarbeidere og ingeniører fra området for å sikre lokal forankring i prosjektet. De var også veldig bevisste på god ressursutnyttelse og gjenbruk av de solide materialene fra den gamle jernbanen. De klarte til og med å finansiere deler av prosjektet ved å selge metallet fra skinnene til en lokal fabrikk. Noe av dette metallet er også brukt i installasjoner langs ruten.

Arkitektene samarbeidet tett med byggherre, lokale myndigheter og bedrifter i området. Dette har vært avgjørende for at prosjektet har blitt så godt mottatt lokalt. Chemin des Carrières har styrket samholdet og skapt stolthet i hele området. Prosjektet har også gitt grobunn for turisme og nye næringer, flere møteplasser og turmuligheter, mer miljøvennlig transport og renere luft.

Juryens uttalelse

Prosjektet Chemin des Carrières er gjennomført med et tydelig formspråk og en gjennomtenkt materialbruk som kan være et forbilde for lignende prosjekter i andre land, ikke minst i Norge. Vi er begeistret over samarbeidet mellom norske arkitekter og franske landskapsarkitekter og hvordan de sammen med lokale krefter har skapt grobunn for ny turistnæring i området.

Chemin des Carrières tildeles DOGA-merket for design og arkitektur fordi prosjektet så forbilledlig viser hvordan eksisterende strukturer, i dette tilfelle en nedlagt jernbane, kan få nytt liv og slik bidra til ny, lokal verdiskaping gjennom landskapsarkitektur.

OTTROTT: De originale sporene beveger seg i og parallelt med sykkelstien. Området fremhever jernbanens historie.
Foto: Florent Michel @11h45
BOERSCH: Detaljer i sykkelstien
Foto: Florent Michel @11h45

Design og arkitektur gir verdi

Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.

Her er to gode grunner til at dette er et godt eksempel:

Bidragsytere

  • Reiulf Ramstad, Reiulf Ramstad Arkitekter, Arkitekt
  • Quentin Desfarges, Reiulf Ramstad Arkitekter, Arkitekt
  • Nicolas Ehrhard, Parenthèse Paysage, Landskap arkitekt
  • Emil Leroy Jönsson, Parenthèse Paysage, Landskap arkitekt
  • Michel Herr, CCPR, Oppdragsgiver
  • Audrey Dambier, CCPR, Oppdragsgiver

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.