Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

Utøver

OlssønBarbieri As

Oppdragsgiver

Holmen Crisp As

Prosjektnavn

Jytte

Fagdisiplin

Emballasjedesign

Under merkenavnet Jytte, har den lille, familieeide møllen Holmen Crisp på Toten produsert glutenfritt mel siden 1985. Jytte-serien består idag av fire meltyper til ulike behov. Holmen Crisp ønsket å gi dem et nytt designkonsept som formidler matglede og skiller dem fra konkurrentene i butikkhyllene.

Jytte er vinner av DOGA-merket 2019.
Jytte med nytt designkonsept som formidler matglede og skiller dem fra konkurrentene i butikkhyllene.
Foto: Sigve Aspelund
Jytte er vinner av DOGA-merket 2019.
Strategien var å skape en identitet som kunne videreføres til fremtidige glutenfrie produkter.
Foto: Sigve Aspelund

Engasjerende pakningsdesign

Sammen med designerne i OlssønBarbieri, utviklet Holmen Crisp en overordnet visuell kommunikasjonsstrategi som skulle synliggjøre at Jytte er en småskalabedrift der personlig engasjement og lokal tilhørighet er viktige verdier.

Strategien var å skape en identitet som kunne videreføres til fremtidige glutenfrie produkter, som ikke nødvendigvis bare vil være mel-produkter. De utviklet også et system for å vise næringsinnhold og bruksområde på en lettfattelig og faktabasert måte, noe de visste er viktig for kunder med cøliaki.

Lekent visuelt narrativ

De engasjerte illustratøren Jean-Michel Tixier, som ga pakningene en moderne og ren, men samtidig nostalgisk identitet med bruken av retro ‘line clair’ stil. Illustrasjonene på pakningene er portretter av mennesker som har betydd mye for møllen opp gjennom tidene, som grunnlegger Jytte Norlander. Resultatet er et lekent visuelt narrativ som gir gode assosiasjoner til håndverk, småskalaproduksjon og hjemmebakst.

Jytte er vinner av DOGA-merket 2019.
Foto: Sigve Aspelund
Jytte er vinner av DOGA-merket 2019.
Foto: Sigve Aspelund

Juryens uttalelse

Det er flott at Jytte tar en så tydelig posisjon og dyrker frem et helt nytt uttrykk i kategorien. Det er både modig og innsiktsfullt å bruke illustrasjon som det bærende elementet – det gir alle de riktige assosiasjonene med tanke på at Jytte er en småskalabedrift med lokal tilhørighet på Toten.

Kunden produktet retter seg mot har stort behov for tydelig informasjon om næringsinnhold og bruksområder. Dette har designerne løst på en forfriskende og leservennlig måte. Sjelden har glutenfritt mel sett så godt ut!

Involverte i prosjektet

Camilla Rostad, Holmen Crisp
OlssønBarbieri, Strategi og Design
Jean-Michel Tixier, Illustratør, Agent Pekka
Joakim Kjørsvik, Tekstforfatter

Om DOGA-merket

DOGA-merket for design og arkitektur er en nasjonal anerkjennelse til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og/eller arkitektur. Prosjekter som mottar DOGA-merket er forbildeeksempler som viser hvordan design- og arkitekturkompetanse har bidratt til å skape løsninger som bidrar positivt til miljøet, samfunnet og økonomien. DOGA-merket har vært utdelt siden 1961, og var tidligere kjent som Merket for god design.