For å lage en ny generasjon parkeringsautomater, ønsket NorTronic å lage et nytt frontdeksel. Frontdekselet skulle være nyskapende og brukervennlig for best mulig betjening og prosessering. Tanken var at moderne skjermer gjør det enklere å kommunisere og visualisere informasjon. Ved å bytte til skjermbaserte automater, ville de bli mer fleksible ved at informasjonen kan endres i løpet av døgnet dersom parkeringsbetingelsene endres.
Utfordring
I arbeidet med å utvikle frontdekselet, var det et spørsmål om NorTronics ønske om å bruke skjermer på parkeringsautomater faktisk ville medføre en forbedret brukeropplevelse. Derfor lå utfordringen i det å sikre at det ble utviklet en helhetlig skjermbasert løsning som ville resultere i gode brukeropplevelser for alle kunder.


Prosess
NorTronic jobbet sammen med Inventas for å designe en ny og innovativ løsning. De tok i bruk observasjon, intervju og workshops for å sikre inngående innsikt i hvordan parkeringsautomatene blir brukt, og hvordan opplevelsen kunne forbedres. Ut fra dette ble det utviklet løsningsforslag som passet for ulike brukergrupper – uansett utgangspunkt.

Resultat
Prosjektet ga NorTronic en klarere forståelse av hvilke muligheter de har for å skape ny skjerm til parkeringsautomater. Designmetodikken resulterte i inngående kunnskap om bruksmønsteret knyttet til parkeringsprosessen.
Med innsikten fra DIP-prosjektet ble det startet et tettere samarbeid med leverandøren av betalingsløsninger. Nøkkelaspektene fra prosjektet ble tatt videre, og resultatet skal etter planen komme på markedet i løpet av 2016.