Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Matproduksjon

Utfordring

Norsk ørret er en råvare som ikke klarer å kommunisere sine kvaliteter, og det er gjort lite produktutvikling. Hvordan skal en få rettet opp i misforholdet mellom kvalitet og pris, og hvordan utvikle produktet og designet slik at kunden oppfattet det som et høykvalitetsprodukt? Det var utgangspunktet for Sjøtroll sitt DIP-prosjekt.

Prosess

En prosjektgruppe bestående av innovatører, produktutviklere og ledelse fra Sjøtroll og deres datterselskap, samt industridesignere og grafiske designere ble satt ned. Som et ledd i undersøkelsene for hvilket markedet Sjøtroll skulle sikte seg inn mot, ble det gjort en mulighetsstudie av Maritime Colours.

Design var en viktig brikke i starten av prosjektet, da industridesignerne besøkte Sjøtroll sitt fordelingsanlegg for å studere brukerne. Ved å overvære hele prosessen fra bassenget til å rense ørreten, ble prosjektgruppen godt kjent med produktet.

I undersøkelsesfasen ble det fokusert på to ulike målgrupper: Ola Nordmann og de profesjonelle kokkene. Velger kokken ditt produkt, er sannsynligheten stor for at mannen i gata velger det samme. Et annet ledd i undersøkelsesfasen var å se hva som ligger i fiskedisken i butikken. Man så også på emballasjedesignet i Norge og i utlandet. Informasjonen innhentet gjennom omfattende undersøkelser og samtaler med maskin- og emballasjeleverandører ble grunnleggende i idéfasen, og en viktig faktor for designerne i arbeidet med emballasjen. Det ble utviklet følgende krav til emballasjen:

- Enkel å åpne

- Unngå vannsøl fra emballasjen

- Utformes slik at forbruker slipper å være i kontakt med fisken

- Skal vise mest mulig av produktet

Resultat

Sjøtroll satt igjen med to ulike konsepter etter skissefasen: en futuristisk form, og en forventet form. Etter en undersøkelse blant en testgruppe, falt valget på konseptet som hadde en produktliket som en levende fisk. I slutten av prosjektet ble Sjøtroll Havbruk AS solgt til Lerøy, som viste stor begeistring for prosjektet.