Utfordring
Oppdrettsfisk er Norges mest utbredte husdyr, men dette gjenspeiles i liten grad i nye produkter. Kompetansen er knyttet til fangst og råvareproduksjon, og ikke produktutvikling basert på moderne forbrukerbehov. Målet med DIP-prosjektet var å komme frem til nye kategorier sjømat som kan bidra til økt verdiskaping i oppdrettsbransjen. Kan fisk bli attraktiv fingermat?
Prosess
Brukerobservasjoner og intervjuer avdekket manglende kunnskap hos forbrukerne om tilberedning av sjømat. På bakgrunn av dette ble det gjennomført en idéworkshop med hele prosjektgruppen. Workshopen tok utgangspunkt i brukeradferd knyttet til aspekter som:
- Produktenes utforming
- Sjømat som egner seg som fingermat og pålegg
- Rene nordiske smaker
Basert på disse aspektene ble det arbeidet videre med produktkonsepter med nye visuelle virkemidler samt nyskapende emballasje og kommunikasjon.
Resultat
Den designdrevne idéfasen resulterte i konseptet Restaurantmat hjemme som igjen danner grunnlaget for den videre forretnings- og produktutviklingen. Det ble etablert et formelt samarbeid mellom Aga Halibut og det japanske selskapet Tokay Denpun ltd som startet arbeidet med å utvikle en merkevare av kveite i det japanske markedet. Det ble også etablert samarbeid mellom NovelFish og Engsund Fisk AS for utvikling av merkevare for ørret og laks basert på resultatene fra DIP-prosjektet.