Østensjø Rederi hadde aldri før benyttet seg av designkompetanse for å løse en slik problemer knyttet til medarbeidernes arbeidssituasjon. Ledelsen var derfor positivt overrasket over resultatet. Designerne oppdaget raskt en sammenheng mellom ulykker og det fysiske miljøet. Endringer i arbeidsforhold og rutiner gjorde at de ansatte opplevde økt trivsel på jobb.
Utfordring
Byssa er det eneste området på skipet hvor ulykkesstatistikken har stått helt stille. De fleste ulykkene i byssa skyldes skarpe kanter, verktøy eller bæring av varme, tunge bakker fra et sted til et annet. Byssa hadde lite eller totalt fravær av naturlig lys, og det var lange gåavstander over glatte gulv.
Under analysefasen så designerne flere årsakssammenhenger i ulykkesstatistikken for byssa.
Prosess
Designere fra Eker Design, Eker Sandvik, SALT Ship Design og Loipart ble involvert i prosjektet. Gjennom observasjon og samtaler med de ansatte, hentet de inn viktig informasjon om deres reelle arbeidsforhold og hverdag om bord. Under analysefasen så designerne flere årsakssammenhenger i ulykkesstatistikken for byssa. Designerne lagde flere løsningsforslag som de presenterte for brukerne, hvor deres tilbakemeldinger påvirket sluttresultatet.
Resultat
Prosjektet resulterte i en sikrere bysse med færre ulykker og mindre fravær. Den nye byssa har alle arbeidsoppgaver sentrert på én flate, slik at medarbeiderne unngår tunge løft. Rundt hver arbeidsstasjon er det et sklisikkert område med demping. Arbeidslys er integrert. Tidligere var byssa adskilt fra messa, men nå er de integrert i hverandre slik at kokkene og gjestene kan kommunisere. Måltidene er sunnere, og avfallet er redusert.
Resultatet er at de ansatte trives bedre. Det er færre ulykker og mindre fravær. Den nye byssa skal tas i bruk på to nye skip fra Østensjø.