Målgruppe
Voksne
Tidsbruk
Cirka 30 minutter
- kan variere med deltakernes engasjement
Antall deltakere
4–40
Medvirkningsnivå
Nivå 2: Innhenting av informasjon
Nivå 3: Dialog
Nivå 4: Samarbeid

Foto: Aslaug Tveit/LÉVA Urban Design
Mål med metoden
Målet er å kartlegge innbyggernes oppfatning av hvilke kvaliteter som er viktige for et planområde, et sted eller en møteplass i kommunen.
Gjennomføring
- Beskriv et scenario for deltakerne.
- Deltakerne skal raskt tegne hovedelementene fra det aktuelle stedet. Alle tegner hver sin tegning.
- De skal skrive stedsnavn, begrunne valg av sted og hvorfor de liker stedet.
- Øvelsen gjentas med flere scenarier (kveldstid, dagtid, sammen med andre, alene og så videre).
- Store kart henges opp i lokalet, og deltakerne skal markere stedene de beskriver i oppgavene med en farge for hvert tema etter at oppgaven er fullført.
Tips og triks
Denne oppgaven kan føles litt ubehagelig i starten, fordi deltakerne kanskje ikke helt forstår hensikten med den. Det kan derfor anbefales å gjøre noe som bryter isen før denne øvelsen. Ovenfor dem som ikke liker å tegne, kan man vektlegge at det ikke er viktig at det ser bra ut – eller at de kan beskrive med ord i stedet for.
Forberedelser
- Lag ulike scenarier knyttet til sted som skal leses opp for deltakerne.
- Sett opp bord og stoler i grupper, slik at deltakerne kan prate underveis.
Utstyr
- Store ark
- Skrive- og tegnesaker (tykke tusjer)
- Utskrift av kartutsnitt
Dokumentasjon
- I denne øvelsen går det veldig fort, men alt skrives ned av deltakerne.
- Ta bilder underveis og i etterkant.