Målgruppe
Alle
- særlig egnet for barn og ungdom
Tidsbruk
Cirka 20 minutter
Antall deltakere
4–40
- deles i grupper på 4–6
Medvirkningsnivå
Nivå 2: Innhenting av informasjon
Nivå 3: Dialog
Nivå 4: Samarbeid

Mål med metoden
Målet er å gi deltakerne en felles forståelse av workshopens tema og sette i gang tankevirksomheten i forkant av oppgaver de skal jobbe med senere i workshopen.
Gjennomføring
- Deltakerne skal lage hvert sitt individuelle tankekart med stikkord om hva de selv tenker rundt et temaord som for eksempel møteplass.
- Når alle har gjort dette, skal det i fellesskap lages et stort tankekart på tavla med de samlede innspillene fra deltakerne.
Tips og triks
Ha en klar plan for hvordan oppgaven skal formuleres, slik at alle får en forståelse av hva temaordet betyr. Dette er essensielt for å få relevante data og for å skape et godt grunnlag for de neste oppgavene. Det er alltid noen som er usikre på seg selv eller oppgaven, så vær en aktiv tilrettelegger. Sirkuler rundt i rommet, hjelp gruppene og gi av deg selv. Samtalen med deltakerne underveis kan gi mye informasjon som ikke blir skrevet ned.
Forberedelser
- Sett bord og stoler i grupper.
- Gjør klar utstyret som skal brukes.
Utstyr
- Store ark
- Skrive- og tegnesaker
Dokumentasjon
- Deltakerne skriver og tegner på ark som samles inn til slutt.