Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Metoder

Målgruppe

Alle

  • særlig egnet for barn og ungdom

Tidsbruk

Cirka 20 minutter

Antall deltakere

4–40

  • deles i grupper på 4–6 

Medvirkningsnivå

Nivå 2: Innhenting av informasjon

Nivå 3: Dialog

Nivå 4: Samarbeid

Et stort stykke gråpapir med mange små håndtegninger. I midten står det skrevet møteplass med store bokstaver. Det er tegnet en ring rundt ordet og ut fra ringen går streker til ulike tegninger.
Tankekart er en øvelse som bryter isen og som samtidig gir et godt bilde av hva deltakerne ser for seg eller assosierer rundt et gitt tema.

Mål med metoden

Målet er å gi deltakerne en felles forståelse av workshopens tema og sette i gang tankevirksomheten i forkant av oppgaver de skal jobbe med senere i workshopen.

Gjennomføring

  1. Deltakerne skal lage hvert sitt individuelle tankekart med stikkord om hva de selv tenker rundt et temaord som for eksempel møteplass.
  2. Når alle har gjort dette, skal det i fellesskap lages et stort tankekart på tavla med de samlede innspillene fra deltakerne.

Tips og triks

Ha en klar plan for hvordan oppgaven skal formuleres, slik at alle får en forståelse av hva temaordet betyr. Dette er essensielt for å få relevante data og for å skape et godt grunnlag for de neste oppgavene. Det er alltid noen som er usikre på seg selv eller oppgaven, så vær en aktiv tilrettelegger. Sirkuler rundt i rommet, hjelp gruppene og gi av deg selv. Samtalen med deltakerne underveis kan gi mye informasjon som ikke blir skrevet ned.

Last ned utskriftsvennlig PDF >>

Forberedelser

  • Sett bord og stoler i grupper.
  • Gjør klar utstyret som skal brukes.

Utstyr

  • Store ark
  • Skrive- og tegnesaker

Dokumentasjon

  • Deltakerne skriver og tegner på ark som samles inn til slutt.

Eksempler