Format
Plan
Målgruppe
Kommunen eller andre ressurspersoner
Tidsbruk
Avhengig av prosjektets omfang
Antall deltakere
2–4

Foto: Sverre Chr. Jarild
Mål med metoden
Hensikten med en kommunikasjonsplan er å forberede en god medvirkningsprosess, slik at de som skal gjennomføre medvirkningen vet hvem som skal involveres, på hvilken måte disse bør engasjeres og hvem som skal lede prosessen. Dette vil gjøre medvirkningsprosessen mer relevant og interessant.
Gjennomføring
En kommunikasjonsplan kan inneholde følgende punkter:
- Ansvar for kommunikasjon (Kommunikasjonsansvaret følger prosjektansvaret og linjeprinsippet. Den som har ansvar for et prosjekt er også ansvarlig for å informere om sitt ansvarsområde eller delegere ansvaret i egen linje).
- Mål med kommunikasjonen (Hvorfor kommuniserer du i dette konkrete tilfellet? Hvilken endring eller konkret resultat ønsker du at kommunikasjons-tiltaket skal føre til?).
- Målgruppe (Hvem ønsker du å nå med budskapet ditt? Definer målgruppen så smalt som mulig).
- Budskap (Hva ønsker du å si? Formuler et kort og konsist budskap).
- Kanal (Hvor skal budskapet distribueres? Hvilken kanal egner seg best for å nå målgruppen).
- Tidsplan (Når skal tiltakene gjennomføres?).
Tips og triks
Gjør en kartlegging av ressurspersoner som kommuniserer spesielt godt med de aktuelle målgruppene og som kan bidra i medvirkningsprosessen. Dette kan for eksempel være ungdom når målgruppen er barn eller studenter når målgruppen er ungdom.