Målgruppe
Alle
- særlig egnet for barn og ungdom
Tidsbruk
1–2 timer
Antall deltakere
4–6 per gruppe
Medvirkningsnivå
Nivå 3: Dialog
Nivå 4: Samarbeid

Foto: Sverre Chr. Jarild
Mål med metoden
Målet er å gi deltakerne mulighet til å bli bedre kjent med et spesifikt sted eller område, utforske stedets potensiale og utforme egne ideer og visjoner for hvordan dette stedet eller området kan bli i fremtiden. Les mer om Feltarbeid som medvirkningsmetode i ulike faser av planprosessen her.
Gjennomføring
- Gruppen velger et område som betyr mye for dem og merker av området på et kart.
- De diskuterer muligheter og tiltak for området.
- Deretter gjøres en fysisk befaring på stedet for å få inntrykk og ideer.
- Dokumentasjon av området gjøres ved hjelp av skisser, foto og oppmåling.
- Etter befaringen jobber hver deltaker individuelt med å visualisere egne ideer og tiltak i fysisk form ved hjelp av legoklosser, plastelina eller tegning.
- Visualiseringene monteres på kartet og avfotograferes.
Forberedelser
- Identifiser områder for befaring.
- Innhent kart over de aktuelle områdene.
- Forbered oppgaver for befaringen.
Utstyr
- Skisseblokk
- Skrive- og tegnesaker
- Oppmålingsutstyr
- Kart
- Legoklosser og plastelina
- Kamera
Dokumentasjon
- Gruppeleder noterer fra diskusjoner og ting som dukker opp underveis.
- Visualiseringene avfotograferes i etterkant.