Format
Workshop
Deltakere
Tverrfaglig kommunal gruppe
Tidsbruk
1–2 timer
Antall deltakere
Cirka 10

Foto: Aaron Burden/Unsplash
Hvorfor bruke aktørkartlegging?
Ved å kartlegge aktører tidlig i en prosess, kan dere sikre at alle relevante parter blir hørt og hensyntatt. En slik helhetlig tilnærming bidrar til bedre forståelse for en utfordring, det kan sikre bedre beslutningsgrunnlag og retning på det videre arbeidet. I tillegg kan aktørkartlegging avdekke potensielle konflikter og samarbeidsmuligheter.
Verktøy: Aktørkartlegging i lokalsamfunn
Her presenteres et verktøy som er nyttig når dere skal jobbe med en utfordring i et lokalsamfunn. Hvem påvirkes mest av utfordringen og hvem må med for å kunne løse den? Verktøyet hjelper dere å se et større bilde, dere får visualisert relasjoner eller mangel på dem og dere kan få øye på aktører som dere ikke hadde tenkt på som relevante for utfordringen og løsningen av den.
Forberedelser
Sett sammen en tverrfaglig gruppe fra kommunen og andre relevante miljøer.
Finn frem:
-
- A4-ark
- Teip
- Store ark (for eksempel fire A3-ark som teipes sammen)
- Post-it-lapper
- Tusjer (så skriften på lappene er godt synlig)
Del 1: Hva er utfordringen?
Målet er å bidra til at deres lokalsamfunn blir berikende, bærekraftig og inkluderende. Hva mener du er den viktigste utfordringen for dere å ta tak i når det er målet?
- Alle som deltar, skriver individuelt med stor skrift på et A4-ark. Her er nyansene viktige, derfor er dette en individuell oppgave, dere skal diskutere etterpå.
- Heng alle arkene opp på veggen og les dem høyt for hverandre.
- Er det overlapp på det dere skrev? Hva skiller utfordringene? Er det forskjellige perspektiv rundt bordet? Diskuter hva de største forskjellene er. Hvorfor er forskjellige aspekter av det dere har skrevet viktig?
- Stem på den utfordringen dere skal jobbe ut ifra i aktørkartleggingen. Alle får to kryss hver til å stemme med.
- Hva er konteksten rundt den valgte utfordringen? Hvilke faktorer har bidratt til at dette er den viktigste utfordringen å ta tak i. Diskuter sammen.
Det er viktig å kartlegge et bredt spekter av interessenter. Finn en balanse mellom bredde og relevans. Bruk et stort ark på veggen eller en tavle til å skrive og tegne på slik at alle ser hva som blir laget. Én bør ha ansvar for å skrive og tegne under hele sesjonen.
Forberedelser
- Identifiser et område å fokusere på.
- Sett sammen en tverrfaglig gruppe av samarbeidspartnere.
Utstyr
- A4-ark
- A3-ark
- Tape
- Gule lapper
- Tusjer
Dokumentasjon
- Avfotografer aktørkartet i etterkant.
Eksempler
Del 2: Hvem har interesse i denne utfordringen?
- Finn frem et stort ark og plasser det midt på bordet.
- Hvem er dere som skal ta fatt på denne utfordringen og som i dag sitter rundt bordet? Hvilke personlige og faglige ressurser finnes rundt bordet relatert til utfordringen?
- Bruk 5 minutter individuelt, skriv ned ressursene som finnes i gruppa, en ressurs per lapp, les deretter lappene høyt for hverandre. Legg lappene på utsiden av arket.
- Hvilke aktører har vi i lokalsamfunnet som kan være ressurser for å løse utfordringen?
- Hver for dere noterer dere de aktørene dere kjenner til. Skriv en aktør per lapp. Skriv også ned et par stikkord under hver aktør om rolle, hvordan den er koblet til utfordringen, hva aktøren kan bidra med, eller er interessert i. Bruk 10 minutter individuelt og les deretter lappene for hverandre.
Interessenter kan for eksempel være institusjoner, næringslivsaktører, ulike innbyggergrupper, ulike frivillighetsgrupper osv. Vær så spesifikk som mulig, skriv undergrupper av aktører, ikke «kommune», men hvilket kontor eller avdeling i kommunen. Ikke bare «næringsliv» men for eksempel fiskeren, sportsbutikken, huseieren og banken osv.
Del 3: Hvilke aktører har størst interesse i og påvirkning på, utfordringen og løsningen av den?
Tegn opp dette på det store arket:
- Plasser aktørlappene på arket i den ruten dere mener de passer best inn. Plasser også dere selv (lappene som ligger på utsiden av arket) i rutene.
Har aktørene stor interesse av at utfordringen løses, eller lav, har aktørene i høy eller lav grad mulighet til å påvirke retningen arbeidet med utfordringen tar?
Del 4: Hvordan er koblingene mellom de ulike aktørene?
- Tegn linjer med piler som forbinder ulike aktørlappene.
- Skriv en lapp med som beskrive relasjonen, og plasser den på linjen.
Diskuter: Hvor er de sterke relasjonene, hvor er det svake eller manglende koblinger, hvor er det relasjoner som bør styrkes, hvilke aktører har en viktig rolle, hvem er mindre viktig, hvor er koblingene problematisk eller farlig nære.
Del 5: Hvem mangler?
- Reflekter sammen; Hvem, hvilken kompetanse og hvilke ressurser mangler rundt dette bordet for å utfyllet bildet? Og mangler det noen viktige aktører på kartet?
Forberedelser
Sett sammen en tverrfaglig gruppe fra kommunen og andre relevante miljøer.
Finn frem:
- A4-ark
- Teip
- Store ark (for eksempel fire A3-ark som teipes sammen)
- Post-it-lapper
- Tusjer (så skriften på lappene er godt synlig)