Visjonære, vakre og vågale: Norsk mote i verdenstoppen
I fjor mottok Norwegian Rain Jacob-prisen. Nå inviterer DOGA og Norwegian Fashion Hub til samtale i trendsetternes hovedstad, Bergen, for å hedre moteskaperne og sette eksport, kreativitet og sterke merkevarer i moteindustrien på dagsorden.

- Hvor
Bergen Camping, Kong Oscars gate 45, Bergen
- Dato
- 8. mai 2025
- Tid
- Kl. 17:00 - 19:00
Med kreativ kraft og forretningssans har Norwegian Rain satt både Bergen og Norge på det internasjonale motekartet. Gjennom innovativt og urbant regntøy har de bygget en sterk merkevare for stilbevisste mennesker over hele verden.
Men hva er det med regnvannet i Bergen som fostrer så mye kreativitet? Vi feirer en by som har vært internasjonal siden Hansatiden – en by der kreativitet stadig blomstrer og har brakt verden til Bergen og Bergen ut i verden. Musikk, kunst, mat og mote herfra er ikke bare lokale skatter, men globale fenomener.
Bli med på en inspirerende kveld hvor du får møte folkene bak Norwegian Rain – T. Michael og Alexander Helle – sammen med Gerda Sørhus Fuglerud, eieren av Oleana og Dag Laska, grunnleggeren av det norske parfymemerket Son Venin og flere andre inviterte gjester.
Sammen skal vi diskutere viktige spørsmål som:
✅ Hva skal til for at flere norske merkevarer skal hevde seg globalt?
✅ Hvor ligger verdien av godt design og sterke merkevarer?
✅ Og hva skal til for å tiltrekke investorer?
Program
Du er velkommen fra kl 16.30. Drikke kan kjøpes i baren på Bergen Camping.
17.00 Musikk ved Myla Mui – rapartist fra Bergen
Velkommen ved DOGA: En introduksjon til kvelden og temaet: norsk mote, eksport og kreativ kraft
Kåseri ved Jo Torgersen: «Hvorfor er bergensere så skumle?»
Innlegg ved Norwegian Rain: T. Michael og Alexander Helle forteller om sine nye prosjekter i Japan og hva som er drivkraften bak deres merkevare.
18.00: Panelsamtale
Hva skal til for å lykkes internasjonalt? Samtalen ledes av Elin Kathrine Saunes, daglig leder i Norwegian Fashion Hub.
Deltakere:
- Norwegian Rain v/Alexander Helle og T- Michael
- Oleana v/Gerda Sørhus Fuglerud, CEO & owner
- Son Venin, Dag Laska, CEO & owner
- Alexander Hem, amanuensis, Høgskolen Kristiania, Bergen
- Ragnhild Friis-Ottessen, næringspolitisk rådgiver, Bergens Næringsråd
Kl. 19.00: Takk for i dag!

Foto: Sara Iden
Myla Mui er en lovende ny stemme i norsk rap og kommer det bergenske rap- og hiphopmiljøet i møte med talent og utstudert fascinasjon. Sammen med produsent PeeWee har hun utviklet en eklektisk og raffinert stil med et svevende tekstunivers som strekker seg fra det frekke og refsende til det tyngre litterære.

Jo Torgersen er utviklingssjef i TV-produksjonsselskapet ITV Studios Norge og leder i Dragefjellet Minifestival – kanskje verdens fineste nabolagsfestival. Jo er stolt bergenser med oslo-dialekt.

Foto: David Pattinson
Alexander T. Helle er kreativ direktør og daglig leder i Norwegian Rain, som han etablerte sammen med T-Michael i 2010. Alexander Helle er fra Bergen og har en mastergrad i business. Han har en kreativ nysgjerrighet, estetisk sans og kommersiell teft. Denne kombinasjonen har vært avgjørende for å omsette ideer til produkter som lykkes i markedet.

Foto: David Pattinson/Norwegian Rain
T-Michael er kreativ direktør og kunstnerisk leder i Norwegian Rain, som han etablerte sammen med Alexander T. Helle i 2010. T-Michael er opprinnelig fra Ghana og nå bosatt i Bergen. Han har bakgrunn som skredder og jobber i skjæringspunktet mellom kunst og håndverk. I 1996 etablerte han sitt eget klesmerke – T-Michael. Hans design er en blanding av tradisjonell skreddersøm og nyskapende konsepter. Fra hans hånd kommer plagg av høy kvalitet, rike på kulturelle referanser og raffinerte detaljer.

Foto: Oleana
Gerda Sørhus Fuglerud er daglig leder og medeier i Oleana, kjent for sine fargerike og eksklusive strikkeplagg. Hun overtok familiebedriften i 2017 sammen med ektemannen, og viderefører arven etter moren, Signe Aarhus, som var en av gründerne. Under Gerdas ledelse har Oleana fortsatt å være en viktig aktør i norsk motebransje, med fokus på norsk produksjon, bærekraft og håndverkstradisjoner. Gerda er også styreleder i Norwegian Fashion Hub.

Dag Solhaug Laska er gründer og kreativ leder av parfymehuset Son Venin, etablert i 2016. Med respekt og diskresjon, har Son Venin skapt dufter som kombinerer en kontinental følelse med skandinavisk estetikk. Son Venin-konseptet verdsetter både den sensoriske opplevelsen og den visuelle presentasjonen. I 2020 mottok de den prestisjetunge prisen «Art and Olfaction Awards Nordic» og har siden befestet sin posisjon i en konservativ og kresen internajonal bransje av nisje-parfymer.

Foto: Kristiana Bergen
Alexander Farestvedt Hem er førsteamanuensis i markedsføring ved Høyskolen Kristiania. Hem er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole, og har en ph.d. i markedsføring fra samme institusjon. Han underviser hovedsakelig i markedskommunikasjon og metodefag. Forskningsinteressene er særlig knyttet til merkevareposisjonering, markedskommunikasjon og forbrukerpsykologi.

Ragnhild Friis-Ottessen er administrasjonskontakt for ekspertgruppe Kultur og kreativ næring. Hun har hovedansvar for satsingsområdet kompetanse og er programansvarlig for Trainee Vest. Hun har en master i sosiologi fra Universitetet i Bergen. Ragnhild har mange års erfaring fra omstrukturering og endringsprosesser i bedrifter, og som prosjektleder og arbeidsleder, blant annet i NHO Vestland og NAV.
Har du spørsmål?
Ta kontakt på telefon eller e-post.