Tjenestedesign i Norge – før, nå og de neste 60 årene

Tjenestedesign har endret alt fra helsetjenester og betalingsløsninger, til kollektivtransport og værmelding. Hva kan metoden gjøre for fremtidens samfunn?

Dekorativt
Foto: DOGA
Hvor

DOGA, Nedre Vollgate 4, Oslo

Dato
30. oktober 2025
Tid
Kl. 17:30 - 22:00

I 2025 er det 60 år siden DOGA-merket for design og arkitektur (tidligere Merket for god design) ble etablert. I seks tiår har merket løftet frem aktører som har brukt design som et strategisk verktøy – til å skape verdier for mennesker, virksomheter og samfunn. 

Som en del av jubileet inviterer vi til en kveld der vi retter oppmerksomheten mot tjenestedesign – et fagfelt som for alvor har satt spor de siste tiårene.

Eksempler som har satt spor

Et tidlig og tydelig eksempel på dette fikk vi i 2013, da Oslo universitetssykehus brukte tjenestedesign til å redusere ventetiden for brystkreftutredning med 90 prosent. Resultatet fikk stor oppmerksomhet – og bidro til kraftig voksende etterspørsel etter tjenestedesign i senere år. 

Ved å sette pasientens behov først klarte Oslo universitetssykehus i 2013 å redusere ventetiden for brystkreftutredning med 90 prosent. Prosjektet ble et gjennombrudd for tjenestedesign i helsesektoren – og viste hvordan design kan skape konkrete forbedringer i pasientforløp.

Siden den gang har tjenestedesign bidratt til mange av løsningene vi bruker hver dag – som Vipps, som har gjort det enkelt å sende penger og betale med mobilen, Yr, som har gitt oss værmeldinger vi faktisk forstår og bruker og Ruter, som har gjort det lettere å planlegge og gjennomføre kollektivreiser. 

Hva nå – og hva videre? 

Denne kvelden skal vi se bakover, feire historien og løfte blikket: Hva har vi lært – og hva kan tjenestedesign bidra med i årene som kommer? Vi utforsker hvordan faget har utviklet seg, hva vi fortsatt strever med – og hvordan design kan gi retning, sammenheng og mening i møte med komplekse utfordringer.

Vi samler fagfolk, ledere og beslutningstakere for å diskutere: 

  • Hvordan har tjenestedesign endret måten vi utvikler og styrer tjenester på? 
  • Hva har vi lært – og hva må vi lære mer om? 
  • Hvordan kan design bidra til mer effektive og sammenhengende tjenester i en stadig mer fragmentert virkelighet? 
Mobil som ligger på et bord med betalingstjenesten Vipps åpen på skjermen. Ved siden av ligger noen hvite ørepropper.
Tjenestedesign handler om å gjøre tjenester intuitive, relevante og enkle å bruke – for alle, hver dag.
Foto: Vipps
Interaction design in Norway: YR.no by NRK and Meteorologisk_Institutt_CREDIT_NRK
Gode digitale tjenester er ikke bare teknisk smarte. De bygger på innsikt i behov og situasjoner – og gir mening i praksis.
Foto: NRK

Vi jobber med programmet, og gleder oss til å dele navn på innledere og mer om innholdet snart. Det som er sikkert, er at vi byr på åpen bar og god tid til å mingle og møtes gjennom hele kvelden. 

Arrangementet er åpent for alle – designere, ledere, fagpersoner og beslutningstakere – som vil være med på å forme smartere, mer treffsikre og menneskelige tjenester for fremtiden. 

 

 

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.