Tjenestedesign i Norge – før, nå og de neste 60 årene
Tjenestedesign har endret alt fra helsetjenester og betalingsløsninger, til kollektivtransport og værmelding. Hva kan metoden gjøre for fremtidens samfunn? Arrangementet er fulltegnet.

- Hvor
DOGA, Nedre Vollgate 4, Oslo
Arrangementet er fulltegnet.
- Dato
- 30. oktober 2025
- Tid
- Kl. 17:30 - 22:00
Hvor mange ganger om dagen sjekker du været med Yr-appen? Sender penger med Vipps? Eller – om du bor i hovedstaden – betaler for trikkebilletten gjennom Ruter?
Og hva med innsending av selvangivelsen? Det som før var en papirblekke til møysommelig utfylling, klargjøres i dag med et par digitale tastetrykk. Enklere blir det ikke!
Dette er tjenestedesign.
Dette skal feires!
I 2025 er det 60 år siden DOGA-merket for design og arkitektur ble etablert. I seks tiår har Merket løftet frem aktører som har brukt design som et strategisk verktøy – til å skape verdier for mennesker, virksomheter og samfunn.
Torsdag 30. oktober inviterer DOGA til en festkveld med tjenestedesign i fokus, og dykker dypt i et fagfelt som for alvor har satt spor i livene våre.
Program
Mingling fra kl. 17.30
Kl. 18.00: Velkommen – og introduksjon til kveldens tema
Cecilie Molvær Jørgensen, Tone Bergan og Benedicte Wildhagen, DOGA
Kl. 18.10: Hvordan kom vi hit?
Ted Matthews, Phd, fagleder for tjenestedesign ved Arkitektur og designhøyskolen i Oslo
Kl. 18.25: Da det traff – fire personlige perspektiver
Lavrans Løvlie, Paul Chaffey, Kim Wikan Barth, Ingvild Sundby
Kl. 18.45: Pause
Kl. 19.15: Hvor er vi nå?
Tone Bergan og Benedicte Wildhagen, DOGA
Kl. 19.25: Fishbowl – hvor vil vi, de neste 60 årene?
Alle
Kl. 19.50: Oppsummering
Kl. 20.00: Mingling
Kl. 22.00: Avslutning
Banebrytende forbilder
Et tidlig og tydelig eksempel på tjenestedesign fikk vi i 2013, da Oslo universitetssykehus brukte metoden til å redusere ventetiden for brystkreftutredning med hele 90 prosent. Det oppsiktsvekkende resultatet fikk stor oppmerksomhet – og bidro til kraftig voksende etterspørsel etter tjenestedesign i årene etter.

Ved å sette pasientens behov først klarte Oslo universitetssykehus i 2013 å redusere ventetiden for brystkreftutredning med 90 prosent. Prosjektet ble et gjennombrudd for tjenestedesign i helsesektoren – og viste hvordan design kan skape konkrete forbedringer i pasientforløp.
Siden den gang har tjenestedesign bidratt til mange av løsningene vi bruker hver dag – som Vipps, som har gjort det enkelt å sende penger og betale med mobilen, Yr, som har gitt oss værmeldinger vi faktisk forstår og bruker – og Ruter, som har gjort det lettere å planlegge og gjennomføre kollektivreiser.
Hva nå – og hva videre?
Den 30. oktober skal vi se bakover, feire historien og løfte blikket: Hva har vi lært – og hva kan tjenestedesign bidra med i årene som kommer? Vi utforsker hvordan faget har utviklet seg, hva vi fortsatt strever med – og hvordan design kan gi retning, sammenheng og mening i møte med komplekse utfordringer.
Vi samler fagfolk, ledere og beslutningstakere for å diskutere:
- Hvordan har tjenestedesign endret måten vi utvikler og styrer tjenester på?
- Hva har vi lært – og hva må vi lære mer om?
- Hvordan kan design bidra til mer effektive og sammenhengende tjenester i en stadig mer fragmentert virkelighet?

Foto: Vipps

Foto: NRK
Planlegg besøket ditt
DOGA skal være tilgjengelig for alle – enten du besøker oss digitalt eller fysisk. På siden under finner du informasjon om fremkommelighet, bruk av hjelpemidler og annet som kan være nyttig når du besøker oss.
Har du spørsmål?
Ta kontakt på telefon eller e-post.
-
Cecilie Molvær JørgensenSeniorrådgiver I Designdrevet næringsutvikling, priser og forbilder
-
Cecilie EnersenRådgiver | Designdrevet næringsutvikling, priser og forbilder