DOGA på Arendalsuka: Hvorfor har vi ikke flere norske enhjørninger?

På Arendalsukas åpningsdag spør vi hvorfor Norge ligger bak våre nordiske naboer når det gjelder å utvikle såkalte enhjørninger – selskaper som når en verdi på én milliard dollar. Hva skal til for at flere norske oppstartsbedrifter skal vokse?

En oransje vimpel med teksten Arendalsuka med seilbåtmaster og et kirketårn i bakgrunnen.
Foto: Arendalsuka/Mona Haugli
Hvor

Arendalsuka
Bakgården, Nedre Tyholmsvei 16, 4836 Tyholmen

Dato
11. august 2025
Tid
Kl. 16:00 - 17:00

Norge må utvikle nye selskaper som kan vokse og skape vekst. Slik kan vi ha flere bein å stå på etter oljealderen. Mens land som Sverige og Danmark har klart å skape en rekke enhjørninger, altså selskaper som når en verdi på 1 mrd USD, ligger Norge etter i løypa.  

I fjor ble det startet over 80 000 nye selskaper. Hva skal til for at flere av disse gründerbedriftene skalerer og blir nye motorer i norsk næringsliv?

Gründerne trenger risikokapital, men også kompetanse. Mye handler om å ha god innsikt og treffe markedet allerede fra dag én. Historien om de norske enhjørningene har et interessant fellestrekk: Å lykkes som vekstselskap handler om god bruk av design. 

DOGA inviterer næringsliv, virkemiddelapparat og politikere til samtale om hvordan oppstartselskaper kan lykkes på lang sikt og gi Norge noe å leve av etter oljealderen. 

Martin Henriksen, leder Kommunikasjon i DOGA vil lede debatten og med oss på scenen har vi: 

Vegard G. Wennesland (Ap), statssekretær, Næringsdepartementet
Paul Jenkins, Senior Partner og Global co-leader, McKinsey Business Building, McKinsey & Company
Kristoffer Husøy, Director of Design, Cognite
Tina Stiegler, divisjonsdirektør samfunns- og næringsutvikling, Innovasjon Norge
Johan Grönlund, CEO, Forte 
Christian Søgaard, CEO, NoA Consulting
Anne Bull, leder Designdrevet innovasjon, DOGA

Les om arrangementet på arendalsuka.no

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.