DOGA på Arendalsuka: Hvorfor har vi ikke flere norske enhjørninger?
På Arendalsukas åpningsdag spør vi hvorfor Norge ligger bak våre nordiske naboer når det gjelder å utvikle såkalte enhjørninger – selskaper som når en verdi på én milliard dollar. Hva skal til for at flere norske oppstartsbedrifter skal vokse?

- Hvor
Arendalsuka
Bakgården
- Dato
- 11. august 2025
- Tid
- Kl. 16:00 - 17:00
Norge må utvikle nye selskaper som kan vokse og skape vekst. Slik kan vi ha flere bein å stå på etter oljealderen. Mens land som Sverige og Danmark har klart å skape en rekke enhjørninger, altså selskaper som når en verdi på 1 mrd USD, ligger Norge etter i løypa.
I fjor ble det startet over 80 000 nye selskaper. Hva skal til for at flere av disse gründerbedriftene skalerer og blir nye motorer i norsk næringsliv?
Gründerne trenger risikokapital, men også kompetanse. Mye handler om å ha god innsikt og treffe markedet allerede fra dag én. Historien om de norske enhjørningene har et interessant fellestrekk: Å lykkes som vekstselskap handler om god bruk av design.
DOGA inviterer næringsliv, virkemiddelapparat og politikere til samtale om hvordan oppstartselskaper kan lykkes på lang sikt og gi Norge noe å leve av etter oljealderen.
Martin Henriksen, leder Kommunikasjon i DOGA vil lede debatten og med oss på scenen har vi:
Vegard G. Wennesland (Ap), statssekretær, Næringsdepartementet
Paul Jenkins, Senior Partner og Global co-leader, McKinsey Business Building, McKinsey & Company
Kristoffer Husøy, Director of Design, Cognite
Tonje Wahl Evensen, CEO, Non-stop dogwear AS
Johan Grönlund, CEO, Forte Digital
Anne Bull, leder Designdrevet innovasjon, DOGA
Christian Søgaard, CEO, NoA Consulting
Les om arrangementet på arendalsuka.no
Har du spørsmål?
Ta kontakt på telefon eller e-post.