DOGA
Sist oppdatert:

Offentlig sektor har nok penger og folk – hvis vi bruker dem riktig!

På Arendalsuka spør vi om kommune-Norge trenger mer ressurser, eller om vi må bli bedre til å bruke ressursene vi allerede har. Noen kommuner har allerede vist at det er mulig å levere mer med det de har. Vi inviterer politikere, kommuner, akademia og statlige virksomheter til debatt om hva som skal til for at flere følger etter.

Adresse
Arendalsuka, Bakgården – Nedre Tyholmsvei 16
Dato
Tid
10.00–11.00

Bli med!

arendalsuka.no kan du lage din egen arrangementskalender: Legg det til som en favoritt eller rett inn i kalenderen din!

Debatten er i ferd med å låse seg: Flere sammenslåinger. Mer effektivisering. Raskere digitalisering. Men hva om kriseforståelse i seg selv er med på å begrense handlingsrommet og løsningene?

Hva skjer hvis vi ikke aksepterer premisset om at kommunen først og fremst mangler penger og folk? Hva om vi i stedet spør:

  • Organiserer vi arbeidet riktig?
  • Har vi de riktige tilnærmingene og verktøyene for å løse utfordringene?
  • Bruker vi ressursene der de faktisk monner og skaper verdi for samfunnet og innbyggerne?

Det finnes kommuner som allerede har vist at det er mulig å gjøre det annerledes, og som leverer bedre tjenester, lavere sykefravær og bedre økonomi uten å ha fått mer penger eller flere folk. Resultatene er der og beregninger viser at dersom alle kommuner var like gode som de beste kunne ressursbruken vært redusert med om lag 19 prosent uten at målt produksjon reduseres.

Dette arrangementet løfter frem konkret erfaringer og eksempler fra praksisfronten i kommunenes hverdag.

Vi møter:

Tor-Einar Skinlo

Geir B. Føyner Aga, administrerende direktør i KS

Nina Kulås, direktør i DFØ

Benedicte Wildhagen, seniorrådgiver i DOGA