Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Når vi nå markerer jubileet, ser vi tilbake på seks tiår med ideer, innovasjoner og gjennombrudd. DOGA-merket har fulgt utviklingen fra norsk møbelgullalder på 60-tallet, til dagens digitale nyvinninger og tjenestedesign 

Hvert merke er en anerkjennelse av design og arkitektur som gjør en forskjell, enten det er en genial hverdagsting, et bærekraftig bygg eller en nyskapende tjeneste. 

Historisk bilde av kong Olav
Foto: DOGA
Historisk bilde
Da DOGA-merket ble etablert for 60 år siden, var det under navnet Norsk Designcentrums Merke for god design. Merket ble utdelt samme år som DOGAs forgjenger, Norsk Designcentrum, flyttet inn i det nyoppførte Indekshuset – en forkortelse for Industrien og Eksportens hus – på Solli plass i Oslo. Der hadde de 2250 kvadratmeter til rådighet, fordelt på kontor- og utstillingslokaler, foto- og designerarkiv, bibliotek og konferansefasiliteter med kafé og restaurant. Senteret var unikt i internasjonal sammenheng og det største i sitt slag i Europa. Kong Olav var selvskreven gjest. I 1965 mottok Sven Ivar Dysthes stol Laminat NDCs Merke for god design, her vurdert av Norsk Designcentrums jury.
Foto: DOGA

Design og arkitektur angår oss alle 

Gode løsninger er ikke bare vakre å se på – de skaper verdi. En stol kan bli et ikon som varer i generasjoner, og skape lokale arbeidsplasser. En gjennomtenkt byplanlegging kan skape tryggere lokalsamfunn. DOGA-merket er ikke bare historien om form og funksjon, men om hvordan mennesker former omgivelsene sine – og hvordan omgivelsene igjen former oss.  

Design- og arkitekturhistorien er en del av vår felles fortelling. Den gjenspeiler hva vi har vært opptatt av, hvilke utfordringer vi har møtt og hvordan vi har løst dem. Den viser også hva vi tar med oss videre, og hvordan vi bygger for fremtiden. 

Vi omgir oss med design og arkitektur hvert eneste sekund – og de beste løsningene merker vi nesten ikke, fordi de fungerer så godt.

Tor Inge Hjemdal

Administrerende direktør i DOGA

Svart-hvitt-bilde av to kvinner og en mann i en  jolle med påhengsmotor.
Svart-hvitt-bilde av en gammel båndopptaker.
Tandbergs Radiofabrikk, som ble etablert i 1933, var kjent både nasjonalt og internasjonalt for sine radioer, tv-er og båndopptakere – sistnevnte særdeles ettertraktet for sin høykvalitetslyd. Modell 843 fikk Norsk Designcentrums Merke for god design i 1965. Det samme gjorde Bror Withs jolle, With 400, som han tegnet for Kristiansands Mek. Verksted. Produktkategoriene inkludert i Merket var både mange og varierte.
Foto: Tandberg

Bli med på feiringen!

I løpet av jubileumsåret åpner vi dørene og inviterer deg til å feire med oss. Bli med på fire kvelder med tilbakeblikk fra design- og arkitekturhistorien, inspirerende fortellinger fra tidligere mottakere, og spennende diskusjoner om veien videre. Men aller viktigst: Vi møtes og jubler over norsk design og arkitektur – sammen!  

24. april, Oslo – Norsk møbelindustri: Hvordan står det til – egentlig?  

22. mai, Oslo – Framtidens arkitektur: Hva skal vi bygge de neste 60 årene?! 

25. september, Trondheim – Business, bærekraft og begeistring: 60 år med industridesign 

30. oktober, Oslo – Tjenestedesign: En historie om prøving, feiling og magiske øyeblikk

NeoBeat er vinner av DOGA-merket 2019.

NeoBeat gir rask og pålitelig informasjon om hjerterytmen til nyfødte og er designet for å redde liv i områder med få ressurser. Apparatet er utviklet av Laerdal Medical for Laerdal Global Health, og mottok DOGA-merket i 2019.

Foto: Øystein Gomo

Fra designpris til helhetlig merke for design og arkitektur 

DOGA-merket for design og arkitektur har en lang historie som strekker seg tilbake til 1961. Det startet som Den Norske Designpris, før det i 1965 ble til Merket for god design, først delt ut av Norsk Designcentrum, og deretter av Norsk Designråd fra 1984 til 2016. I 2017 fikk utmerkelsen sin nåværende form som DOGA-merket for design og arkitektur. 

Gjennom årene har Merket utviklet seg i takt med fagfeltet og samfunnet, men alltid med samme mål: å løfte frem fremragende design og arkitektur i Norge. Opprinnelig var det kun for design, men fra 2017 ble også arkitektur inkludert, noe som speiler den økende tverrfagligheten og samspillet mellom de to feltene. 

Kornets Hus, Hjørring, Danmark. Reiulf Ramstad Arkitekter

Reiulf Ramstad Arkitekter står bak Kornets Hus på Nordjylland i Danmark, der oppdraget blant annet var å forene norsk formspråk med dansk landsbygd. DOGA-merkets 2022-jury lot seg begeistre over bygningens lette, lyse kvaliteter, og et fremragende estetisk og håndverksmessig arbeid. Dessuten: «I dagens verdensbilde gleder vi oss ekstra over at norske arkitekter bidrar til økt bevissthet om lokal matforsyning», sa juryen den gang.

Foto: Reiulf Ramstad Arkitekter. Kornets Hus, Hjørring, Danmark.

I 2025 markerer vi 60 år med anerkjennelse av Norges beste design- og arkitekturprosjekter – en milepæl som viser Merkets betydning og utvikling gjennom tidene. Selv om den første designprisen ble utdelt i 1961, regner vi jubileet fra 1965, da Norsk Designcentrums Merke for god design ble etablert. Det var fra dette tidspunktet at Merket fikk en tydelig identitet og en kontinuerlig tradisjon med å løfte frem norsk design av høy kvalitet. 

En gulgrønn sofa foran et stort vindu med utsikt mot grønne løvtrær.
Foto: LK Hjelle
Fire blå Farris-flasker med ulik farge på korken.
Den banebrytende designgruppen Norway Says revolusjonerte norsk møbeldesign på 2000-tallet, og satte Norge på kartet igjen også internasjonalt. Gruppen mottok Merket for god design fire ganger, blant annet med sofaen Ugo for LK Hjelle. Den nydesignede Farris-flasken fra Ringnes mottok selveste Hedersprisen i 2001, og representerte ifølge juryuttalselsen «et kvantesprang for en tradisjonsrik merkevare». Formgivingen av glassflasken sto Strømme Throndsen Design for, mens Scandinavian Design Group utformet etiketten.
Foto: Ringnes

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.