– Wow! Jeg kommer ikke på noe bedre å si … Wow!
Erlend Grimeland er fortsatt satt ut etter at han og makkeren, Elias Olderbakk, har mottatt årets Hedersmerke fra DOGA. «– er jo helt rått, det er jo tross alt Hedersmerket det er snakk om.
I tildelingskriteriene for DOGA Hedersmerket heter det at prisen skal gå til «de prosjektene som gir særlig stor samfunnsmessig, miljømessig og økonomisk effekt. Prosjektene skal være ledestjerner som inspirerer og skaper verdier i næringsliv og offentlig sektor». Dette kan man for så vidt si om så å si alle merkevinnere – de har alle utmerket seg med innovative og nytenkende konsepter – men Hedersmerke-vinneren har i tillegg noe ekstra. Eller som juryen sier i sin begrunnelse:
Dette har så mange vinn-vinn-akser at det ikke er plass til å ramse dem opp her, men vi kan jo nevne bedre helse, økt mobilitet og et mer aktivt byliv som gode argumenter. En annen effekt er at Ruter vil få bedre innsikt i hvordan folk beveger seg i byen og kan omsette dette i stadig bedre tilbud for brukerne. (… ) Her er det bare å ta av seg hatten, eventuelt skoene, og gratulere teamet Erlend og Elias med et nyskapende og smart konsept.
– Det beste med å vinne denne prisen er at vi kanskje kommer nærmere at den blir realisert, sier Elias Olderbakk, – vi har jo hatt ståltro på ideen hele tiden, men innser at det ikke bare er å få en god idé, og så er den på plass i Ruter-appen. Vi har fått god støtte hele veien, og vi vet at mange heier på at Ruter Gange skal bli noe av, og jeg tenker at Hedersmerket i alle fall ikke gjør det vanskeligere å få det til. Det betyr jo bare at også flere ser at et er en god idé, og hvor bra den kan bli.
Ruter Gange er resultatet av et samarbeid mellom Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo og Ruter nye kundetjenester. Kort forklart er det en tjeneste som blir integrert i Ruter-appen sammen med buss, bane og trikk, og vil fungere slik at når du spør om den raskeste veien mellom for eksempel Nationaltheatret og Birkelunden, vil du også få forslag om hvor det er smart å gå. Systemet vil være oppdatert i sanntid med hensyn til trafikk og aktuelle hindringer som veiarbeid, og ofte vil svare være at det vil være raskere å gå hele eller deler av strekningen.