Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Prinsippene innebar bruk av robuste materialer med lang levetid, gjenbruk av eksisterende møbler og nyinnkjøp kun fra norske – eller nordiske – produsenter. I tillegg skulle sosial bærekraft benyttes der det var mulig.

– Målet var å lage et interiør som er løsrevet trender, og som oppleves like godt å være i om tjue år som i dag, forteller Cecilie Molvær Jørgensen i DOGA.

I tillegg til interne krefter, samarbeidet DOGA med interiørarkitekter i Sane – et kontor som går i bresjen for ombruk og bærekraft. 

– For oss var det interessant å få jobbe med DOGA, særlig fordi vi visste det var en kunde som var opptatt av det samme som oss, sier Myrna Becker, interiørarkitekt og daglig leder i Sane.

Interiør
DOGA har fått et lyst og luftig interiør i Nedre Vollgate i Oslo. Fargepaletten er inspirert av 1930-tallets klare nyanser, typisk for byggets byggeår. Hans Brattruds Scandia-stoler fra Fjordfiesta har vært i DOGAs eie i en årrekke og ble naturlig med videre. Kjøkkenet er fra Sigdal, med benkeplate fra Lundhs Real Stone og stikkontakter fra Kjaer + Loege.
Foto: Einar Aslaksen

Må estetikken vike?

Når man gjenbruker det man allerede har, får man ikke nødvendigvis alltid produkter som «passer inn» i et overordnet konsept. Å kvitte seg med det stilmessig utdaterte for så å kjøpe nytt, er imidlertid en tankegang DOGA vil til livs.

– Det ligger skjønnhet i å bevare det gamle – i å velge å ikke kvitte seg med noe bare fordi formspråket eller fargene ikke lenger passer inn, sier Molvær Jørgensen.

Det betyr å ta vare på, fremfor å erstatte. Å oppgradere, pusse, olje, trekke om og skifte deler. Å bruke det som fortsatt fungerer – selv om det av og til innebærer å fire på enkelte estetiske ønsker.

Interiør
Veggene i alle møterom, samt i den såkalte «arbeidshulen», er kledd med europeisk poppelfiner, for å gi et ekstra lag av lunhet og materialitet til rommene. Arbeidshulen er innredet med velbrukte møbler fra kafeen i de forrige lokalene, og er blitt tilpasset av Kjetil Smedal. Lampen er Lily, designet av Runa Klock og Hallgeir Homstvedt for Abstracta, mens trebollen er Måne fra Nedre Foss.
Foto: Einar Aslaksen

Utfordrer byggebransjen

I rehabiliteringsprosessen har DOGA utfordret både entreprenører, håndverkere og leverandører. På jakt etter mer bærekraftige løsninger og norsk design, har vi møtt nysgjerrighet og velvilje, men også oppgitthet og frustrasjon. «Hvorfor ikke bruke standardløsninger når det er så mye enklere?» er motspørsmålet. Og «Brukt inventar? Hvem skal skaffe det?».

– Noen kamper vant vi, andre måtte vi gi tapt – rett og slett fordi byggebransjen ennå ikke er tilpasset en slik måte å jobbe på, sier Tor Inge Hjemdal, og får støtte fra interiørarkitekt Becker.

– Løst inventar er enklere å kjøpe brukt, men bygningselementer og materialer er krevende å få tak i med mindre man har et nettverk, vet om prosjekter som er under rehabilitering eller riving. I dag er kvantaene for små. Vi trenger at større mengder blir tilgjengelig og ikke ender som søppel – og dette må settes i system.

Interiør
Foto: Einar Aslaksen
DOGA har benyttet seg av norske leverandører så langt det har vært mulig. Blant annet er kjøkken-innredningen fra Sigdal, benkeplaten fra Lundhs Real Stone og flisene fra Aurora Verksted. De gamle eikebordene er blitt pusset og oljet, og har fått nytt liv i selskap med Hans Brattruds Scandia-stoler fra Fjordfiesta. Taklampene, som også fungerer som lydabsorbenter, er Lily, designet av Runa Klock og Hallgeir Homstvedt for svenske Abstracta. Keramikkfatet er av Ragnhild Vik.

Viser frem norske kvaliteter

I lokalene finnes norskdesignede og -produserte produkter fra 17 ulike bedrifter og leverandører. Noen er helt nye på markedet, som elektronikkprodusenten Kjaer + Loege. Andre er tradisjonsrike produsenter som Biritapet, som har laget halmtapet siden 1930-tallet. Og noen er prisvinnende bedrifter som Heymat og VillOpp, og materialgiganter som Lundhs Real Stone.

– Norske møbel-, produkt- og materialleverandører holder svært høy kvalitet. Det skal vi være stolte av og vise frem, sier Molvær Jørgensen.

I tillegg er det norskdesignede og -produserte møbler fra leverandører som Fjordfiesta, Fora Form, Gudbrandsdalen Uldvarefabrik, Håg, LK Hjelle og Sigdal.

Interiør
Foto: Einar Aslaksen
Interiør
Den vakre eiketrappen som binder etasjene sammen, er tegnet av DOGA og utført av Trappesnekker’n. Veggen er kledd med tradisjonsrike Biritapet.
Foto: Einar Aslaksen

Verdifulle vekstbedrifter

Å bidra til å skape meningsfylte oppgaver for dem som står utenfor det tradisjonelle arbeidslivet har vært sentralt i interiørprosjektet. DOGA bestilte nærmere 3000 håndlagde keramiske fliser fra vekstbedriften Aurora Verksted, i farger spesialutviklet til lokalene.

– Vi lager ikke bedre kunst og håndverk enn andre, men våre produkter er noe eget, et uttrykk som ellers ikke ville ha fantes. Gjennom dette bidrar vi til et mer mangfoldig samfunn og skaper en arena for representasjon for mennesker med funksjonsnedsettelse, forteller gründer Trine Dreyer.

Interiør
Sosial bærekraft har vært et viktig prinsipp for valg av leverandører. DOGA har derfor samarbeidet med Aurora Verksted, som står bak keramikkflisene, og Sisters in Business, som har sydd alle gardiner. Et annet viktig prinsipp har vært gjenbruk. Blant annet har Norways Says’ Ugo-serie fra LK Hjelle fått nye trekk fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Bordet Root av Runa Klock for Fora Form var også med på fyttelasset. Kubbegulvet i gran er fra VillOpp, klassisk Biritapet kler veggene og ullgardiner fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik rammer inn vinduene i arrangementssalene.
Foto: Einar Aslaksen
Interiør
Lokalene ble offisielt åpnet av kommunal- og distriktsminister Erling Sande i oktober, som markert med en plakett blant de håndlagde flisene.
Foto: Einar Aslaksen

Den store bestillingen fra DOGA fordret at verkstedet måtte doble bemanningen. 30 personer jobbet direkte med flisene i tre måneder. Hege Gimle er designer og verksmester i keramikk hos Aurora Verksted og fulgte produksjonen tett.

– DOGAs bestilling sier noe om at vi leverer høy kvalitet på mange plan. Det viser at designprofesjon, håndverk, deltakelse og mangfold av ferdigheter blir sett og representert i reelle produkter, og at disse også er etterspurt i et fagmiljø, sier hun.

I tillegg til fliser fra Aurora Verksted, har gründerbedriften Sisters in Business sydd og tilpasset alle gardinene i DOGAs lokaler. Virksomheten har som visjon å redusere utenforskap for innvandrerkvinner.

Interiør
Alle gardinene i lokalene er sydd av Sisters in Business. Flere av gardinene er dessuten basert på resttekstiler, som ellers ville endt som avfall.
Foto: Einar Aslaksen

– At DOGA skal bidra til sysselsetting og inkludering, og på den måten forbedre livskvaliteten for enkeltmennesker, er en selvfølge, sier direktør Tor Inge Hjemdal.

– Vi trenger at flere ser verdien av arbeidet som blir gjort i disse bedriftene, og velger disse som fullgode – og kanskje bedre – alternativ når de skal velge leverandør.

Gode rom

Resultatet av ombyggingsprosessen i Nedre Vollgate er et interiør tuftet på kvalitet, varighet og bærekraft. DOGA har fått to etasjer der lys, farger og materialer virker sammen i en avstemt helhet. Og ikke minst: Rom det er godt å være i.

Interiør
Lokalene i andre etasje er lyse og luftige, og er innredet utelukkende med møbler fra DOGAs tidligere kontorer – med få, hederlige unntak. Blant annet har interiørarkitektene i Sane tegnet et biblioteksystem for DOGAs rikholdige arkiv av design- og arkitektur-litteratur, bygget i bjørkefiner av Kjetil Smedal. Gulvteppet er designet av Patricia Urquiola for svenske Tarkett, og er valgt til lokalene på grunn av sin bærekraftprofil.
Foto: Einar Aslaksen
Interiør
Av få nyinnkjøp er åtte arbeidspulter. Øvrig innredning i kontorområdet stammer fra DOGAs tidligere lokaler.
Foto: Einar Aslaksen
Interiør
Salene i første etasje er innredet med tanke på DOGAs utadrettede virksomhet som formidler av norsk design og arkitektur. Her gjennomføres blant annet seminarer, foredrag og workshops.
Foto: Einar Aslaksen

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.