Prinsippene innebar bruk av robuste materialer med lang levetid, gjenbruk av eksisterende møbler og nyinnkjøp kun fra norske – eller nordiske – produsenter. I tillegg skulle sosial bærekraft benyttes der det var mulig.
– Målet var å lage et interiør som er løsrevet trender, og som oppleves like godt å være i om tjue år som i dag, forteller Cecilie Molvær Jørgensen i DOGA.
I tillegg til interne krefter, samarbeidet DOGA med interiørarkitekter i Sane – et kontor som går i bresjen for ombruk og bærekraft.
– For oss var det interessant å få jobbe med DOGA, særlig fordi vi visste det var en kunde som var opptatt av det samme som oss, sier Myrna Becker, interiørarkitekt og daglig leder i Sane.
Må estetikken vike?
Når man gjenbruker det man allerede har, får man ikke nødvendigvis alltid produkter som «passer inn» i et overordnet konsept. Å kvitte seg med det stilmessig utdaterte for så å kjøpe nytt, er imidlertid en tankegang DOGA vil til livs.
– Det ligger skjønnhet i å bevare det gamle – i å velge å ikke kvitte seg med noe bare fordi formspråket eller fargene ikke lenger passer inn, sier Molvær Jørgensen.
Det betyr å ta vare på, fremfor å erstatte. Å oppgradere, pusse, olje, trekke om og skifte deler. Å bruke det som fortsatt fungerer – selv om det av og til innebærer å fire på enkelte estetiske ønsker.
Utfordrer byggebransjen
I rehabiliteringsprosessen har DOGA utfordret både entreprenører, håndverkere og leverandører. På jakt etter mer bærekraftige løsninger og norsk design, har vi møtt nysgjerrighet og velvilje, men også oppgitthet og frustrasjon. «Hvorfor ikke bruke standardløsninger når det er så mye enklere?» er motspørsmålet. Og «Brukt inventar? Hvem skal skaffe det?».
– Noen kamper vant vi, andre måtte vi gi tapt – rett og slett fordi byggebransjen ennå ikke er tilpasset en slik måte å jobbe på, sier Tor Inge Hjemdal, og får støtte fra interiørarkitekt Becker.
– Løst inventar er enklere å kjøpe brukt, men bygningselementer og materialer er krevende å få tak i med mindre man har et nettverk, vet om prosjekter som er under rehabilitering eller riving. I dag er kvantaene for små. Vi trenger at større mengder blir tilgjengelig og ikke ender som søppel – og dette må settes i system.
Viser frem norske kvaliteter
I lokalene finnes norskdesignede og -produserte produkter fra 17 ulike bedrifter og leverandører. Noen er helt nye på markedet, som elektronikkprodusenten Kjaer + Loege. Andre er tradisjonsrike produsenter som Biritapet, som har laget halmtapet siden 1930-tallet. Og noen er prisvinnende bedrifter som Heymat og VillOpp, og materialgiganter som Lundhs Real Stone.
– Norske møbel-, produkt- og materialleverandører holder svært høy kvalitet. Det skal vi være stolte av og vise frem, sier Molvær Jørgensen.
I tillegg er det norskdesignede og -produserte møbler fra leverandører som Fjordfiesta, Fora Form, Gudbrandsdalen Uldvarefabrik, Håg, LK Hjelle og Sigdal.
Verdifulle vekstbedrifter
Å bidra til å skape meningsfylte oppgaver for dem som står utenfor det tradisjonelle arbeidslivet har vært sentralt i interiørprosjektet. DOGA bestilte nærmere 3000 håndlagde keramiske fliser fra vekstbedriften Aurora Verksted, i farger spesialutviklet til lokalene.
– Vi lager ikke bedre kunst og håndverk enn andre, men våre produkter er noe eget, et uttrykk som ellers ikke ville ha fantes. Gjennom dette bidrar vi til et mer mangfoldig samfunn og skaper en arena for representasjon for mennesker med funksjonsnedsettelse, forteller gründer Trine Dreyer.
Den store bestillingen fra DOGA fordret at verkstedet måtte doble bemanningen. 30 personer jobbet direkte med flisene i tre måneder. Hege Gimle er designer og verksmester i keramikk hos Aurora Verksted og fulgte produksjonen tett.
– DOGAs bestilling sier noe om at vi leverer høy kvalitet på mange plan. Det viser at designprofesjon, håndverk, deltakelse og mangfold av ferdigheter blir sett og representert i reelle produkter, og at disse også er etterspurt i et fagmiljø, sier hun.
I tillegg til fliser fra Aurora Verksted, har gründerbedriften Sisters in Business sydd og tilpasset alle gardinene i DOGAs lokaler. Virksomheten har som visjon å redusere utenforskap for innvandrerkvinner.
– At DOGA skal bidra til sysselsetting og inkludering, og på den måten forbedre livskvaliteten for enkeltmennesker, er en selvfølge, sier direktør Tor Inge Hjemdal.
– Vi trenger at flere ser verdien av arbeidet som blir gjort i disse bedriftene, og velger disse som fullgode – og kanskje bedre – alternativ når de skal velge leverandør.
Gode rom
Resultatet av ombyggingsprosessen i Nedre Vollgate er et interiør tuftet på kvalitet, varighet og bærekraft. DOGA har fått to etasjer der lys, farger og materialer virker sammen i en avstemt helhet. Og ikke minst: Rom det er godt å være i.