Med finansiering fra Utenriksdepartementet skal pilotprosjektet få norsk kreativitet ut i verden. Syv team, bestående av én norsk utøver og en agent, vil hver motta 200 000 kroner i støtte fra NAA for å realisere internasjonaliseringen av prosjektene sine innen film, litteratur, kunsthåndverk, billedkunst, design, musikk og scenekunst.
Årets deltakere
- Amund Sjølie Sveen/Inger-Marie Lupton med Nordting Pan-Arctic (PAHN)
- Jennie Hagevik Bringaker/Jenny Kinge med Femtensesse (OCA)
- Maria Brinch/Elephant Kunsthall med Atlas on Iron (Norwegian Crafts)
- Victoria Kielland/Winje Agency med My Men, utgitt av No Comprendo Press (NORLA)
- Ellen Ugelstad/Tonje Alice Madsen med The Recovery Channel (NFI)
- Bendik Giske/Sofie B. Ringstad med Cracks Tour (Music Norway)
- Thomas Jenkins og Sverre Uhnger i Jenkins & Uhnger, med Nuen som samarbeider om Minus (DOGA)
De som er valgt ut til å være med i programmet får delta på kompetansehevende fagsamlinger ledet av norske og internasjonale eksperter. Gjennom fire samlinger i løpet av høsten 2021 og våren 2022 skal de innom temaer som presentasjonsteknikk, markedskunnskap, digitalisering, nye markeder og internasjonale lanseringer.
Programmet hadde søknadsfrist i september, og det kom inn 28 søknader fra de ulike kunstfeltene. Av disse ble syv prosjekter, ett fra hver disiplin, valgt ut av en internasjonal jury med medlemmer fra alle feltene.
Den internasjonale juryen bestod av:
- Walter Heun, Artistic & Executive Director, Joint Adventures, Tyskland
- Nanna Hjortenberg, Direktør, CHART Art Fair, Danmark
- Alex Gilbert, Associate Director, Friedman Benda, USA
- Nicole James, Founder of The James Literary Agent, USA
- Klara Nilsson Grunning, Film Commissioner NFI, Sverige
- Maurice Jones, Canada
- Hanna Nova Beatrice, Sjefredaktør The New Era, Sverige