– Responsen var fantastisk. Norsk design er i vinden, og pressen var over seg av lovord om utstillingen og alt som skjer i Norge på designfronten. Vi møtte folk som nå vil feriere i Norge etter å ha blitt vist alt det positive som foregår her oppe.
Administrerende direktør for møbelprodusenten Northern, Ove Rogne (bildet), har nettopp returnert fra Milan Design Week 2018. På messen møtte Rogne ikke bare statssekretær i Utenriksdepartementet Marianne Hagen (t.v.), men også sine viktigste kunder og signerte avtaler så blekket sprutet.
– Dette er et moment vi ikke tidligere har hatt som nasjon og som både myndighetene, produsenter og designere må evne å utnytte godt kommersielt fremover. Nå ønsker vi oss bare flere messer som denne!
Nordiske verdier som fellesskap, miljø og bærekraft stod sentralt for den norske utstillingen «Norwegian Presence» i Milano i forrige uke. Sammen med fem andre produsenter, ti designere og fire kunsthåndverkere, viste Northern seg fram under verdens mest toneangivende designmesse. Bak den allsidige utstillingen sto DOGA, Norwegian Crafts og designkollektivet Klubben, i tillegg til en rekke partnere og sponsorer.
Samlet bransje
Etter flere år med mer spredte, norske initiativ under den toneangivende designmessen, ønsket både bransje og samarbeidspartnere at det norske møbel- og interiørfeltet skulle stå sterkere samlet under en felles overbygning.
– Prosjektgruppen og utstillingsdesignerne gikk i gang med en følelse av å hoppe etter Wirkola, sier prosjektleder Grete Sivertsen.
Til tross for tidligere års suksesser, ønsket arrangørene dessuten å gjøre noe ganske nytt i 2018. Målet var å skape en møteplass hvor folk kunne henge og slappe av, og en utstilling som kunne favne spredte målgrupper.
– Til dette viste valget av Tortona-området seg å være helt riktig. Resultatet ble fullt hus med strålende, italiensk sol hele uken, forteller prosjektlederen.
Sivertsen støttes av Nicolai Gulliksen, erfaren messemann og utstiller, som sammen med sine kolleger lanserte seg som produsenten Objekt, under Norwegian Presence i Milano.
– Folk ble værende, og utstillingen ble det supre samlingspunktet vi hadde ønsket oss.
Favoritt før og etter
De store forventningene som var knyttet til utstillingen allerede før åpning, ble forsterket da viktige, internasjonale designpublikasjoner som Wallpaper, Dezeen og Sight Unseen trakk frem utstillingen som et av høydepunktene under designuken i sine forhåndsomtaler. Også i løpet av uken ble den norske utstillingen et yndet mål for designinteresserte journalister. Både New York Times, Elle Decor Italia og franske Vogue trekker fram Norwegian Presence som en av sine favoritter under designuken.
– Tilbakemeldingene fra både besøkende og utstillere var overveldende. Når internasjonal presse først peker på oss som et «must see», og så fremhever Norwegian Presence som et av de beste showene i Milano, da kan vi jo kalle det suksess, smiler prosjektleder Sivertsen.
– I tillegg fortalte store internasjonale kunder at de både følte fellesskapet vårt, og ble imponert over samarbeidsånden og rausheten utstillerne seg i mellom. Da ble jeg rørt og veldig, veldig glad, sier prosjektlederen, og følger opp med å takke alle involverte for innsats og resultat.
Øynene opp for det nye, norske
Den tradisjonsrike tekstilprodusenten Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (GU) var blant utstillerne som merket trøkket under designmessen.
– Vi hadde mange innom som fikk en aha-opplevelse da de ble kjent med GU. Vi opplevde at både design, kvalitet og farger på tekstilene våre inspirerte. Den overveldende positive tilbakemeldingen vi fikk fra arkitekter, designere og produktutviklere motiverer oss, og har resultert i flere spennende forespørsler fra store, internasjonale møbelprodusenter, som vi nå følger opp i fra fabrikken vår på Lillehammer, rapporterer Anita Tønnessen, salgsansvarlig for eksport hos GU.
Stavanger-designeren Lars Tornøe, mener den varierte utstillingen ga en god ramme for prototypen Scoop, som han viste i utstillingen.
– Det var på alle måter en positiv opplevelse å få være med. Beliggenheten, organiseringen og utvalget av objekter utgjorde en veldig attraktiv og, ikke minst, oversiktlig helhet. For min del fikk jeg bekreftet at det er et marked for idéen min, oppsummerer den etablerte designeren.
Se bilder fra utstillingen og les flere saker i vårt presserom
Om Norwegian Presence
Utstillingen ble vist i designdistriktet Zona Tortona under designuken i Milano, 17. – 22. april 2018. Bak utstillingen står Design og arkitektur Norge (DOGA), designkollektivet Klubben og Norwegian Crafts.
Årets utstillere:
- Designere: Domaas Høgh, Lars Tornøe, Marianne Andersen + Victoria Günzler, Martin Solem, Noidoi, Petter Skogstad, Sara Polmar, So Takahashi, Stine Aas og Vera & Kyte.
- Kunsthåndverkere: Lillian Tørlen, Pearla Pigao, Sigve Knutson og Stian Korntved Ruud.
- Produsenter: Elementa, Flokk, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Northern, Objekt og Vestre.
Partnere og sponsorer: Utenriksdepartementet, Norsk Industri, Innovasjon Norge, Kebony, Oslo Design Fair, Norsk Hydro og Norges sjømatråd.
Utstillingsdesign: Klubben v/Silje Nesdal, Sverre Uhnger og Bjørn van den Berg.
Grafisk design: Bielke & Yang.