Kahoot! er en digital læringsplattform som bruker spillteknologi for å stimulere til læring. No Isolation står bak en robot som lar langtidssyke barn ta del i undervisning og lek på skolen. En interaktiv paviljong i regi av Design og arkitektur Norge (DOGA) under London Design Biennale lar besøkende utforske de to banebrytende teknologiene, utviklet ved hjelp av en inkluderende designstrategi.
Er du i London i september kan du få med deg utstillingen. Les mer her.
Idealisme og forretninger
– Dersom vi skal ha et samfunn som virkelig inkluderer alle, må dette også gjelde barn og unge i lek og utdanning. Folkene bak No Isolation og Kahoot! tilhører en ny generasjon designere som virkelig ønsker å gjøre verden til et bedre sted. Samtidig er de drivende dyktige gründere som kombinerer teknologi og inkluderende design for å skape innovative, kommersielle og brukervennlige løsninger, sier kurator Onny Eikhaug.
Den norske utstillingen er et samarbeid mellom Design og arkitektur Norge og den norske ambassaden i London, og arrangeres i forbindelse med London Design Biennale. I perioden mellom 4. og 23. september vil ett av rommene i Somerset House rigges som interaktivt klasserom og soverom. Her kan et internasjonalt designpublikum prøve ut løsningene til de to norske teknologiselskapene i praksis.
Frame, en av verdens ledende publikasjoner for interiørdesignere, har allerede plukket ut den norske paviljongen som en av fem utstillinger man bør få med seg under London-festivalen.
Eikhaug, som leder programmet for inkluderende design i DOGA, er svært stolt av årets norske innslag på den viktige designfestivalen. Hun tror eksponering her vil øke interessen rundt de to innovasjonsselskapene, som allerede har kommet langt i å etablere seg internasjonalt.
Gjennombrudd i USA
Kahoot! har allerede 70 millioner aktive mobilbrukere per måned på sin virtuelle spillplattform. Hvert sekund av døgnet gjennomføres det i snitt 3,3 «kahoots», eller læringsspill, rundt omkring i verden. Nesten halvparten av USAs lærere i førskole og opp til 12. trinn har registrert seg som brukere i det norske teknologiselskapets portal.
– Siden vi begynte i 2013 har Kahoot! vært brukt i alle land i verden. Ved hjelp av en inkluderende forretningsfilosofi og en tilstedeværelse i både Oslo og London, har vi klart å ta det samme produktet ut på et stort antall forskjellige markeder, sier Jamie Brooker, partner og grunnlegger i entreprenørselskapet We Are Human.
Kahoot! er gratis som undervisningsverktøy, samtidig som selskapet jobber med å posisjonere premiumversjoner av teknologien mot bedriftsmarkedet.
Inkluderende robotambassadør
Roboten AV1 fungerer som langtidssyke barns ambassadør og stedfortreder i klasserommet og på andre arenaer, slik at de ikke mister kontakt med skolen og venner. Den er utviklet av No Isolation og Snø Designstudio i samarbeid med barn, lærere, foreldre og Kreftforeningen.
– Vi gleder oss virkelig til å stille ut på London Design Biennale. Det ligger en stor anerkjennelse i å få delta her, og det er en fantastisk arena å vise fram AV1 på, sier Karen Dolva, medgründer og administrerende direktør i No Isolation.
Skalerer opp produksjonen
I løpet av noen hektiske år har No Isolation vokst til 58 ansatte fordelt på kontorer i Oslo, London og Amsterdam. Selskapet jobber for tiden med å skalere opp produksjonen sin for å møte økende etterspørsel på det europeiske markedet. Roboten AV1, som skal vises fram under London Design Biennale, er allerede i bruk hos 500 barn i 10 land.
Dolva tror selskapets norske bakgrunn har vært viktig for No Isolations kamp mot ensomhet og isolasjon.
– Norge er et land der samhold står sterkt, og det har påvirket oss til å vektlegge inkludering i alt vi gjør. Konsekvensene av ensomhet er enorme, både fysisk og mentalt. Alle kan – og burde – få ta del i samfunnet, og jeg tror teknologi kan tilrettelegge for dette, sier hun.
Tett designsamarbeid med Norge
Onny Eikhaug i DOGA forteller at både Norge og Storbritannia er ledende i Europa når det kommer til å sette universell utforming og inkluderende design på dagsorden.
– Begge land har jobbet med dette i en årrekke, og vi trekker ofte veksler på hverandres kompetanse og erfaring. Allerede for nesten ti år siden vedtok regjeringen at Norge skulle være universelt utformet innen 2025. Nå er vi allerede dypt inne i neste fase, der inkluderende design er på vei inn i styrerom og forretningsplaner som en effektiv innovasjonsstrategi, og like relevant for gründerbedrifter som de store selskapene, sier hun.
Last ned utstillingsbrosjyre her.
Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA). Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.