Det har vært en formidabel respons på designkonkurransen som Aftenposten satte i gang for to uker siden i anledning av at A-magasinet kommer ut med sitt spesialnummer om design fredag.
Over 100.000 har vært inne på juryens topp 100-liste, hvor leserne har kunne stemme frem sine topp 30 favoritter.
Under et felles designarrangement i regi av A-magasinet og Design og arkitektur Norge, DOGA torsdag kveld, ble Peter Opsvik og hans ikoniske barnestol utropt som vinner. Stolen fikk dobbelt så mange stemmer som nummer to på listen, båtbaugen til Ulstein Verft, X-bow.
Ostehøvelen til Thor Bjørklund ble nummer tre.
Man kaster aldri en Tripp Trapp.
– Det er flere årsaker til at Tripp Trapp gikk til topps: Kjennskapen til stolen er stor, antall solgte enheter er høyt, den går ofte i arv og stolens kvalitet er god. Man kaster aldri en Tripp Trapp. Den har inkludert små barn ved matbordet i generasjoner, og den kan brukes i flere faser etterhvert som barnet vokser, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge, som har vært juryleder.
Peter Opsviks Tripp Trapp-stol er solgt i over ni millioner eksemplarer verden over. Men det var ingen selvfølge at det skulle bli en suksess. Møbelhandlerne ville nemlig ikke ha den.
– Med unntak av Husfliden, som kjøpte to stoler, var det ingen av møbelhandlerne som viste interesse for produktet, sier Opsvik.