Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

– Dette er en utrolig stor ære og en stor inspirasjon for oss. Det er også en viktig milepæl – et slags proof of concept – som forteller oss at tankene våre om bysykler som infrastruktur blir anerkjent som en god idé for fremtidens byutvikling». 

Stein Henrik Haugen, Mathias Hovet og Johan Høgåsen-Hallesby i Urban Infrastructure Partner gliser som om det skulle forbys i morgen. De har akkurat mottatt DOGA Hedersmerket for Oslo Bysykkel, men er allerede opptatt med å planlegge fremtiden. 

Første etappe

–  Oslo Bysykkel er bare første etappe på en lang tur, forteller Johan Høgåsen-Hallesby. – Målet vårt er jo at alle byer av en viss størrelse skal ha en god bysykkel-ordning. Både fordi det er bra for byen i seg selv at folk sykler mer, men også fordi det er en fleksibel og fremtidsrettet måte å lage ny infrastruktur på. Vi har allerede levert løsninger i Bærum og Bergen, og snart lanserer vi i Trondheim. 

Oslo Bysykkel fikk DOGA Hedersmerket fordi prosjektet leverer på så mange ulike områder.

Som administrerende direktør i DOGA, Trude Gomnæs Ugelstad, sier det: – Mottakerne viser på forbilledlig vis hvordan design og arkitektur kan være en x-faktor for innovasjon, verdiskaping og bærekraft i privat og offentlig sektor.

Anerkjennelse for tverrfaglig innsats

– Det er så bra at vi får anerkjennelse for denne store tverrfaglige innsatsen som må til for å lage noe slikt som Oslo Bysykkel, sier Mathias Hovet.

– På mange måter kan du si at det beste med bysyklene er det du ikke ser. Det har vært et soleklart mål gjennom alle de ulike designprosessene – fra den visuelle profilen til tjenestedesignen – at alt skulle fungere på en måte der summen blir større enn de enkelte delene. Derfor er for eksempel ikke den grafiske profilen kun en visuell markør, men også en form for alfabet.

Vinnerne er glade for at juryen har sett det store samfunnsbyggende potensialet i Oslo Bysykkel.

– Det er utrolig viktig for oss å formidle at bysykkelen ikke bare er en sykkel, men også et redskap for kommunen til å skape et fleksibelt transportnettverk som blir oppdatert i sanntid. Men nå er det nok fagprat. Nå skal vi feire, det må jo være lov på en kveld som dette. Men i morgen er det rett på neste etappe, avslutter Johan Høgåsen-Hallesby.

Om prosjektet

NAVN PÅ PROSJEKT: Oslo Bysykkel
NAVN PÅ OPPDRAGSGIVER(E): Urban Infrastructure Partner 
NAVN PÅ UTØVER(E): Heydays, Tight, Zeros&Ones og Frost Produkt
Fagdisiplin: Visuell kommunikasjon og tjenestedesign