Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter
Bruce Mau

Designguru Bruce Mau forteller om fem av sine prinsipper for fundamental endring.

Foto: Schoolofdesignthinking.echos.cc

Kanadiske Bruce Mau kalles en visjonær designlegende. Han har jobbet med design i over 40 år – fra tiden før datamaskinene, da Gutenbergs typografi-teknikk fortsatt var rådende. Etter at han i 1998 publiserte pamfletten «An Incomplete Manifesto for Growth» har Mau hatt status som en læremester og stor tenker innen design og utvikling.

Sammen med kona Bisi Williams etablerte han i 2010 studioet The Massive Change Network. Deres erfaringer fra å jobbe med alt fra å rekonstruere den hellige byen Mekka til å designe Coca-Colas bærekraftplattform resulterte i 2020 med boka MC24: Bruce Mau’s 24 Principles for Designing Massive Change in your Life and Work.

Guru-stempelet er ikke vilkårlig: Bruce Mau ligner en krysning av den legendariske filmskaperen Orson Welles og en smilende Buddha, og snakker om design ikke bare som et fagfelt, men et helhetlig system for å tenke om vår moderne verden. Han mener design er verdens mektigste kraft, og at design er allestedsnærværende i våre liv. Om design er en religion, er Bruce Mau dens yppersteprest.

Torsdag 21. april holdt Mau et foredrag på DOGA om MC24-prinsippene og tenkningen som ligger bak, etterfulgt av en panelsamtale med toneangivende ledere, arkitekter og designere som diskuterer hva det vil si i praksis at design og arkitektur kan forandre verden. 

Vi har snakket med Bruce Mau fra hans kontor i Chicago, hvor han sitter foran flere hyllemetere med bøker om design og filosofi. Her går han i dybden på fem av MC24-prinsippene, og kobler dem til konkrete eksempler innen design.

«Vi er ikke adskilt fra eller hevet over naturen» 

– Dette er et prinsipp som forandrer alt, fordi vi må forestille oss på nytt vår plass i universet. I Bibelen blir vi fortalt at vi eier naturen, og er herre over hver eneste krypende skapning på jorden. Det er kanskje den mest skadelige setningen i språkets historie. Det er ideen om at vi er mestre, framfor samarbeidspartnere eller medreisende, forteller Mau, og fortsetter:

– Jeg har jobbet med urbefolkningen ved arkitekthøyskolen i hjembyen min nord i Ontario. Deres verdensbilde, deres kosmologi, plasserer ikke mennesker, men selve livet i sentrum. Vi er slektninger med steiner og gress. Det er hva vitenskapen forteller oss: Vi er stein gjort levende av elektrisitet. Når man forstår det konseptet, forandrer det alt – hvordan man ser jobb og forretning, på kort og lang sikt. Det kan føles desorienterende. I workshops hender det folk har livsendrende opplevelser, og sier «Jeg gjør feil ting, jeg jobber med feil prosjekter».

– Arkitekthøyskolen i min hjemby er omgitt av skog, ikke for treverket, men for livets skyld. Som del av utdanningen, går studentene inn i skogen sammen med en eldste fra urbefolkningen, for å finne et bjørketre som er klar til å gi opp barken sin. Med barken lager de en kano, på samme måte som det er gjort i tusener av år, og det er et av de vakreste objektene som finnes. Studentene erfarer både skjønnheten og nytten av objekter. Det er et mesterverk av material-vitenskap. Alt er nedbrytbart. Når kanoens liv er over, er det bare å gi den tilbake til skogbunnen og neste generasjon med liv.

– Dette er modellen – en syklisk, enkel, nyttig og spirituell modell. Forestill deg at det er ferdigstuderte arkitekter som forstår den logikken som skal bygge framtiden, sier han.

«Tenk for alltid – design for evigheten» + «Design det usynlige»

– Denne kom fra vårt arbeid med Coca-Cola, hvor vi designet deres bærekraftsplattform. De ønsker å drive Coca-Cola på en måte hvor det kan operere for alltid. Det er ikke forenelig med 2,8 milliarder tomme plastflasker i miljøet, flytende rundt i havet. Det er et stort problem, selv om det er usynlig, sier Bruce Mau.

– Det handler om å være tro til deres varemerke. Å gjøre ting som er skadelig i det lange løp er noe varemerket ikke ønsker. Om ens brand handler om forfriskning – så la oss forfriske hele verden. Det er det vakre med å jobbe med et virkelig globalt selskap: Det finnes ikke noe ytre, et annet sted man kan dumpe forurensning og dårlige beslutninger. Det er ikke noe sted i verden som ikke er Coca-Cola-territorium, forteller han, og fortsetter:

– Da vi presenterte arbeidet på en konferanse flere måneder senere, var det en ung person som sa: «Hvis dere vil være bærekraftige, burde dere ikke slutte å lage cola?» Det var et godt spørsmål, men jeg svarte at jeg ikke ønsker den framtiden. Jeg ønsker ikke en framtid definert av en negativ. Jeg har lyst til at det eksisterer cola, jeg synes det er en vidunderlig ting. Jeg ønsker bare ikke en giftig arv. Det handler om dårlig design. Vi kan designe for evigheten, det er bare et spørsmål om design, sier Mau.

«Konkurrer med skjønnhet»

– Design er en virkelig mektig kraft for å utnytte skjønnhet. Vi har en utrolig makt på grunn av vår evne til å visualisere. Vi burde aldri glemme det. De fleste designere er ikke klar over hvor mektige de er. Man bestemmer ikke bare hvordan en ting ser ut og hvordan den fungerer, men lever er i omdreiningspunktet der framtiden bestemmes, sier Bruce Mau.

– Det er utrolig hvor viktig den visuelle dimensjonen ved forestillingsevnen er. Som designere kan vi forestille oss byer og produkter og bygninger – vi forestiller oss framtiden. Skjønnhet er det beste verktøyet vi har, fordi folk vil sette himmelen og jorden i sving for skjønnhet.

– Når jeg spør kunder «Hva er deres skjønnhetsstrategi?», så skjønner ikke folk hva jeg mener. Steve Jobs hadde en skjønnhetsstrategi. Om man tar skjønnheten ut av Apple, har man et ganske godt teknologiselskap, men med skjønnheten er det et av de mest verdifulle selskapene i menneskehetens historie. Steve Jobs’ lærdom er at skjønnhet er kilden til rikdom og suksess. Det er en grunn til at Apple-produkter er «Designed in California», mens nesten alt annet er «Made in China». Designet er så viktig, sier Mau.

«Inspirer først – Design er ledelse – Led med design»

– Som designere overlater vi ikke inspirasjon til tilfeldighetene. Inspirasjon er ikke en sideeffekt av arbeidet vårt, men hovedmålet. En designers hovedansvar er å inspirere, fordi vi ikke har kontroll eller autoritet. Det fungerer heller ikke å beordre folk til å gjøre ting. Så om vi ønsker å leve på en ny måte, må vi inspirere, sier Bruce Mau, og avslutter:

– Skjult i designmetoden finnes den beste metoden for ledelse. En designer har evnen til å både forestille seg framtiden, og systematisk realisere den forestillingen. Jeg kan ikke tenke meg en bedre definisjon av ledelse. Det er det vi tilbyr med MC24.

Hør Bruce Mau med flere under DOGA-dagene: Design for Fundamental Change, 21. april 2022 klokken 18.00.

Les mer og meld deg på her >> 

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.