Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Dette er DIP

Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) skal sikre bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon gjennom bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter.

Hele landet

DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

Økt lønnsomhet

Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

125 millioner

Siden 2009 har DOGA delt ut om lag 125 millioner kroner til totalt 282 innovasjonsprosjekter.

To smilende kvinner står utenfor en badstue. Det er sol og blå himmel. I bakgrunnen ser vi Operaen i Oslo som speiler seg i vannet.

Leder for designdrevet innovasjon i DOGA, Anne Bull (til venstre) og daglig leder i KOK, Kristin Lorange. KOK får nå 700 000 kroner i innovasjonsmidler fra DOGA til å eksportere norsk badstukultur   til Europa og USA. 

Foto: Morten Brakestad

Eksport av norsk badstukultur. En uventet løsning på boligkrisen. Reparasjon av moteklær. Gravemaskindeling. Kunstig intelligens mot diabetes. Dette er blant de banebrytende norske innovasjonsprosjektene som nå får penger fra Design og arkitektur Norges program for designdrevet innovasjon. 

Disse 23 innovasjonsprosjektene får støtte fra DOGA i 2024 >>

Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier administrerende direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal.

Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor. 

Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA. 

En smilende kvinne lent opp mot en vedstabel.
– Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen, sier Anne Elisabeth Bull, leder for DOGAs arbeid med designdrevet innovasjon.
Foto: Morten Brakestad

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.