Dette er DIP
Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) skal sikre bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon gjennom bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter.
Hele landet
DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
Økt lønnsomhet
Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
125 millioner
Siden 2009 har DOGA delt ut om lag 125 millioner kroner til totalt 282 innovasjonsprosjekter.

Leder for designdrevet innovasjon i DOGA, Anne Bull (til venstre) og daglig leder i KOK, Kristin Lorange. KOK får nå 700 000 kroner i innovasjonsmidler fra DOGA til å eksportere norsk badstukultur til Europa og USA.
Eksport av norsk badstukultur. En uventet løsning på boligkrisen. Reparasjon av moteklær. Gravemaskin på deling. Kunstig intelligens mot diabetes. Dette er blant de banebrytende norske innovasjonsprosjektene som nå får penger fra Design og arkitektur Norges program for designdrevet innovasjon.
Disse 23 innovasjonsprosjektene får støtte fra DOGA i 2024 >>
– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier administrerende direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal.
Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.
– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.

Foto: Morten Brakestad
Disse 23 innovasjonsprosjektene får støtte fra DOGA i 2024 >>