Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

– Sjekk her: Denne låsen gjør samme jobb som et bysykkelstativ, sier Johan Høgåsen-Hallesby fra Urban Infrastructure Partner (UIP) og viser frem en plastboks som vil sitte foran på neste versjon av bysyklene. 

– De nye syklene vi skal plassere rundt omkring i Trondheim, vil etter hvert kunne parkeres uavhengig av bysykkelstativene. Den nye låsen styres fra mobilen, noe som gjør at du også kan sette den fra deg på steder det ikke er et stativ. Det gjør også at kommunen kan regulere områder i byen for sykkelparkering dynamisk – for eksempel at det ikke går å parkere bysykler enkelte steder på 17. mai, eller åpne nye områder når flere vil sykle. Oslo Bysykkel var bare begynnelsen, sier Høgåsen-Hallesby.

Vinneren avsløres 15. november

Meld deg på prisutdelingen

Nå er Oslo Bysykkel en av seks nominerte til DOGA Hedersmerket, Norges fremste design- og arkitekturpris. Utmerkelsen deles ut årlig av Design og arkitektur Norge (DOGA) og de nominerte velges ut blant mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, som hedrer de etablerte utøverne, eller DOGA-merket nykommer.

Den 15. november skal rundt 50 mottakere feires før det blir avslørt hvem av de seks nominerte som vinner Hedersmerket.

Oslo Bysykkel konkurrerer mot nykommerne MakersHub og sightseeingbåten Seasight. Frem mot prisutdelingen avslører vi ett nominert prosjekt om dagen på DOGA.no. 

Oslo bysykkel
Foto: Åsmund Holien Mo
Foto: Heydays

Full synlighet 

Vi sitter i åttende etasje i UIPs lokaler i Strandgata med utsikt mot heisekranene som bygger det nye Oslo i Bjørvika. Det er vanskelig å tenke at plasseringen er tilfeldig, for UIP definerer seg tydelig som en del av det nye Oslo og den post-petroleumske fremtiden vi nå lever midt i. Sammen med Johan Høgåsen-Hallesby sitter designerne Stein Henrik Haugen og Mathias Hovet fra Heydays.

– Måten vi jobber med Oslo Bysykkel på, kan oppsummeres i to ord: full synlighet. Alle ser alt alle gjør, kan komme med innspill og jobbe med hverandre. Det er med andre ord ingen plass til primadonnaer som ikke vil dele i organisasjonen vår, forteller Johan Høgåsen-Hallesby.

Han understreker at Oslo Bysykkel i høyeste grad er produktet av et vellykket samarbeid mellom flere fagmiljøer som har jobbet tett sammen. I tillegg til Heydays samarbeider UIP også tett med Tight og Zeros & Ones. Arbeidsmåten minner om det man på internettspråket før kalte å være i «evig beta». Det innebærer at ingen prosesser avsluttes, og det er heller ingen overleveringer fra det ene miljøet til det andre.

– Min erfaring er at det går bort utrolig mye informasjon og energi i en overlevering av et stykke arbeid til noen som skal fortsette å jobbe med det. Jeg tror det også er derfor vi ser at den måten vi jobber på – konstellasjoner av fagområder som jobber i samme rom – blir vanligere og vanligere, forteller Stein Henrik Haugen. 

Foto: Åsmund Holien Mo
En mann sykler med Oslo bysykkel-sykkel utenfor Cafe Sara og foran et sykkelstativ med andre sykler. Foto: Åsmund Holien Mo
Foto: Åsmund Holien Mo
Foto: Åsmund Holien Mo

Konsept som kan eksporteres 

Oslo Bysykkel handler om å skape organiske og dynamiske transportnettverk som både yter en tjeneste til befolkningen og løser en utfordring for myndighetene, og som alltid er i takt med endringer i teknologi og brukernes behov. Og dette er ikke bare noe som er relevant for Oslo. Konseptet kan eksporteres til andre byer både i Norge og andre land i verden.

– Det er ingen grunn til å tenke at Norge ikke har noe å bidra med. Vår erfaring er, når vi snakker med designmiljøer i utlandet, at det er økende interesse for hva som foregår her oppe i nord. Vi ser store muligheter også i det internasjonale markedet i tiden fremover, avslutter Høgåsen-Hallesby. 

Verdier for samfunn og miljø

DOGA-merket for design og arkitektur het frem til i år Merket for god design, en utmerkelse som har nesten 60 års historie. For å favne bredden i fagene er prisen nå utvidet til å inkludere arkitektur. 

– DOGA-merket for design og arkitektur hedrer samarbeid mellom virksomheter. Oslo Bysykkel er et godt eksempel på at tverrfaglighet og samarbeid bidrar å skape innovative løsninger som gir samfunns-, miljømessige og økonomiske verdier, sier Thea Mehl, prosjektleder for DOGAs priser.

Illustrasjoner: Heydays

Involverte i prosjektet

Designbyrå: Heydays, Tight, Zeros & Ones og Frost Produkt
Kunde: Urban Infrastruture Partner

oslobysykkel.no

Pressebilder og kontakter

Last ned høyoppløselige bilder her

Ønsker du å delta på prisutdelingen som presse kan du melde deg på gratis her

Om du har spørsmål kan du kontakte