Norges Milano-utstilling går digitalt – se alle bildene!
Denne våren skulle den norske fellesutstillingen Norwegian Presence settes opp under Designuken i Milano for sjette år på rad. Men i 2020 setter koronaviruset en stopper for designuken. Heldigvis har vi moderne teknologi, digitale møteplasser og sosiale medier som gjør at vi likevel kan vise frem det beste fra Norges kreative designtalenter og suksessfulle møbel- og interiørprodusenter.
Dato: 02. april 2020
Foto: Lasse Fløde
NORSK DESIGN
Norwegian Presence er en utstilling som viser frem det beste fra Norges kreative talenter og møbel- og interiørprodusenter.
VERDENS VIKTIGSTE
Utstillingen har vært vist under Designuken i Milano siden 2015. Denne designuken er regnet som verdens viktigste designarena.
DESIGNEKSPORT
Formålet med utstillingen er å nå ut internasjonalt med det beste av norsk møbel- og interiørdesign og skape eksportmuligheter for bransjen.
SAMARBEID
Prosjektet ledes av DOGA, med Klubben, UD, Hydro, Lundhs, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Jotun og Visit Norway som samarbeidspartnere.
Verdens viktigste designmesse er avlyst. DOGA har i mange år ledet arbeidet med den norske fellesutstillingen under Designuken i Milano. Utstillingen viser frem det beste fra landets kreative talenter og suksessfulle møbel- og interiørprodusenter.
Formålet er å nå ut internasjonalt med det beste Norge har å by på av møbel- og interiørdesign. Tilstedeværelse i Milano er viktig for å treffe den rette målgruppen i kontraktmarkedet, og møte potensielle produsenter og innkjøpere fra hele verden.
Med utbruddet av koronaviruset er dette ikke mulig å gjennomføre i år. Derfor må vi forsøke å nå frem i digitale kanaler, som så mange andre i disse dager. Vi ønsker å få vist frem alt det vi skulle ha lansert i Milano, og jobber nå med å filme alle prototypene.
2020-utgaven av Norwegian Presence har et enda skarpere fokus på bærekraft. Den er kuratert av Benedicte Sunde fra DOGA og Marit Haugen fra det Oslo-baserte arkitektkontoret Haugen/Zohar. De har valgt ut ti designere som jobber med naturlige materialer som tre, aluminium, stein og papir og som tar bærekraft og sirkulær design på ramme alvor.
Ti designere vi kan være stolte av
Designerne som har blitt valgt ut til å være med i årets Norwegian Presence er:
Ali Gallefoss, Andreas Bergsaker, Dybwad&Wyller, Kiki Plesner-Löfroth, Nils Stensrud, Philipp von Hase, Poppy Lawman, Sofie&Tiange, Tobias Berg Johannessen, Vilde Hagelund.
– Disse designerne skaper design for fremtidige generasjoner – eksperimentelt, estetisk attraktivt og 100 prosent resirkulerbart. De er noe vi kan være virkelig stolte av her i landet, sier Benedicte Sunde, som i tillegg til å være kurator også er prosjektleder for Norwegian Presence.
I tillegg til designerne, er sju norske møbel- og interiørprodusenter håndplukket på bakgrunn av sitt engasjement for miljøet, og sin handlekraft når det gjelder å legge om til en mer bærekraftig produksjon. Produsentene er:
Fjordfiesta: Produsent av tidløse møbler som skal vare i generasjoner. Har relansert flere norske klassikere.
Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (GU): GU har vært i samme familie i fire generasjoner. Spesialiserer seg på design og produksjon av bærekraftige møbelstoffer i ull.
Gudrun: En familiebedrift som designer bærekraftige og helnorske kvalitetsputer i ull, og tekstilene produseres av Innvik veveri i Stryn.
Lundhs: Lundhs er Nord-Europas største steinbruddsoperatør og produsent av naturstein, med over 100 års erfaring med utvinning og salg av norsk larvikitt.
Hamran: Familiebedriften Hamran, etablert i 1930, tegner og bygger interiør- og kjøkkenløsninger i tre.
NCP: Fra sin fabrikk på Hemnesberget ved Helgelandskysten leverer NCP møbler av resirkulerte materialer som plast og stål fra lokal industri.
Vestre: Familiebedriften Vestre er en ledende produsent av bærekraftige møbler til offentlige rom og urbane områder.
Inspirert av Munch
Vi ønsket å skape en særegen stemning rundt de offisielle fotografiene til utstillingen, og fikk ideen om å ta fotografiene i Munchs atelier da en av produsentene – Vestre – har fått i oppdrag å produsere møblene til det nye Munchmuseet. Slik knytter vi en forbindelse mellom fortid og nåtid – mellom en av Norges mest internasjonalt kjente kunstnere og de kreative designtalentene som kan bli Norges neste eksportsuksess.
Malingsflekkene på gulvet i atelieret er synlige spor etter Edvard Munchs arbeid. Flekkene fikk en egen betydning for oss, fordi de er et symbol på det utstillingen handler om: den kreative prosessen som ligger bak det å skape et produkt, materialenes egenskaper og en åpenhet om hva som kreves.
Vi takker Stiftelsen Edvard Munchs atelier for at de stilte lokalene til rådighet for fotograferingen. Fotografiene er tatt av Lasse Fløde, og stylingen er ved Kråkvik & D’Orazio.
Takk til samarbeidspartnere og bidragsytere
Norwegian Presence er et samarbeid mellom DOGA, designkollektivet Klubben, Utenriksdepartementet, Hydro, Lundhs, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Jotun og Visit Norway. Samarbeidspartne bidrar med blant annet finansiering, kompetanse, materialer, og organisering.