Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket nykommer

Utøver: James Lowley

Studie: Master i produktdesign, OsloMet

James Lowley, Master i produktdesign fra OsloMet, får DOGA-merket nykommer for bestikket Lento, utformet i bjørk.
E.A.T. får DOGA-merket nykommer.
Foto: James Lowley

Lek med maten

Bestikket Lento fra E.A.T. (Edited Aesthetics of Taste) er mange ting på én gang. For det første er det et usedvanlig vakkert bestikk, utformet i bjørk med pietet og smak (pun intended). For det andre er det ikke et bestikk i det hele tatt, men en slags meditativ lek med maten. Og for det tredje er det en smart kommentar til vårt forhold til mat som forbruksvare. 

James Lowley, Master i produktdesign fra OsloMet, får DOGA-merket nykommer for bestikket Lento, utformet i bjørk.
Designet av James Lowley.
Foto: James Lowley
James Lowley, Master i produktdesign fra OsloMet, får DOGA-merket nykommer for bestikket Lento, utformet i bjørk.
Designet av James Lowley.
Foto: James Lowley

Juryens uttalelse

Ifølge designeren handler Lento om hvordan materialer, sanser og tid påvirker vårt forhold til mat i et samfunn der bekvemmelighet som regel trumfer helse, nytelse og bærekraft, slik at vi ender opp med å spise usunn, smakløs mat på farten eller foran en skjerm. Bestikket er ikke ment å erstatte tradisjonelt bestikk, men skal være et «krydder» man kan bruke til spesielle måltider for å skape samtale og refleksjon, samtidig som man opplever maten på en ny og dypere måte. 

Lento er utviklet i samarbeid med kokker og er sterkt påvirket av tankene til folk som Juhani Pallasmaa, Bruno Munari og Yuriko Saito og av boken The Futurist Cookbook. Det er blitt testet i både formelle og uformelle sammenhenger, og blir godt mottatt av «foodies». Om og når det blir å finne i de tusen hjem, skal være usagt, men det er et sterkt og unikt uttrykk i en voksende global bevissthet om hva og hvordan vi spiser, og det er all grunn til å hedre designeren for et renskårent, intelligent designprodukt som både utfordrer og inspirerer. 

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.